Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Anita Maszczyk

Anita Maszczyk

sopran

Sopran. Naukę rozpoczęła w PSM I st. im. Chopina w Będzinie w klasie fortepianu, a następnie kontynuowała ją w PSM II st. im. M. Karłowicza w Katowicach w klasie śpiewu solowego. Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Wydziału Wokalno-Aktorskiego, w klasie śpiewu solowego Haliny Skubis. Kunszt wokalny doskonaliła także pod opieką wspaniałej polskiej śpiewaczki Jadwigi Romańskiej. Na zawodowej scenie muzycznej debiutowała partią Adeli w „Zemście nietoperza" Johanna Straussa w Operze Śląskiej w Bytomiu, będąc studentką roku dyplomowego. Partię tę śpiewała gościnnie także w Operze Krakowskiej, Operze Nova w Bydgoszczy, Teatrze Muzycznym w Lublinie oraz na rodzimej scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego, którego jest solistką. W Operze Krakowskiej można ją także oglądać jako Krysię w „Ptaszniku z Tyrolu" Karla Zellera, a w Teatrze Muzycznym w Lublinie jako Frasquitę w „Carmen" Bizeta. Z jej licznych ról w Gliwickim Teatrze Muzycznym należy przede wszystkim wymienić: Rosinę w „Cyruliku sewilskim" Rossiniego, Frasquitę w „Carmen" Bizeta, Franzi w „Wiedeńskiej krwi" Straussa, Stasi w „Księżniczce czardasza" i Maricę w „Hrabinie Maricy" Kálmána, Mi w „Krainie uśmiechu i Hannę Glawari w „Wesołej wdówce" Lehára, Bessie w „Kwiecie Hawaii" Abrahama i Eurydykę w „Orfeuszu w piekle" Offenbacha. Zagrała również Irenę Molloy w „Hello, Dolly!" Hermana, Laurey w polskiej prapremierze musicalu „Oklahoma!" Rodgersa, Maggie w farsie „Dajcie mi tenora!" Ludwiga i Adelinę Patti w dramacie muzycznym „Anna Karenina" z muzyką Andrzeja Zaryckiego. Śpiewa także w spektaklu baletowym „Chodnik 05" w reżyserii Janusz Stańka. Śpiewała w spektaklach „Wiedeń moich marzeń" i „Europa moich marzeń" Krzysztofa Piotrowskiego, „Z batutą i humorem" i „Batuta, frak i elegancja" Macieja Niesiołowskiego, a także u boku Ireny Santor w „Wielkiej gali przebojów." Pod egidą GTM wzięła udział w prawykonaniu „Missa festiva " I. Reimanna oraz oratorium „Gość oczekiwany" bielskiego kompozytora J. Kohuta wg dramatu Zofii Kossak-Szczuckiej. W roku 2000 wystąpiła w projekcie „Carmina 2000", wykonując partię sopranową w „Carminie burana" Orffa (Orkiestrze Filharmonii Opolskiej towarzyszył dwustuosobowy międzynarodowy chór). W latach 2001-2002 wraz z Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu brała udział w koncertach oratoryjnych w Paryżu („Mesjasz" J.F. Haendla, „Requiem" W.A. Mozarta, IX symfonia L. van Beethovena). Brała udział w licznych festiwalach muzycznych, takich jak im. J. Kiepury w Krynicy, im. K. Jamroz w Busku Zdroju, Muzyki Organowej w Kluczborku i Lublinie, Muzyka i Architektura w Toruniu, Opera Viva w Krakowie, Dni Muzyki Organowej w Gliwicach, Muzyki Wiedeńskiej w Jeleniej Górze. W marcu 2008 wzięła udział w projekcie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chrześcijańskiej Gospel, który zaowocował nagraniem płyty i koncertem multimedialnym „Pamięci Jana Pawła II", transmitowanym jednocześnie z Wilna i Gdańska przez Program II TVP. Dla polonijnej publiczności śpiewała w Londynie (2007, 2008) i w Chicago (2011). Współpracuje z wieloma polskimi filharmoniami i orkiestrami kameralnymi, najczęściej z Sinfoniettą Bydgoską pod batutą Macieja Niesiołowskiego. Współpraca ta zaowocowała nagraniem płyty „Intermezzo".