Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Anna Lubańska

Anna Lubańska

mezzosopran

Ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, gdzie otrzymała I nagrodę i trzy wyróżnienia (za najlepsze wykonanie pieśni francuskiej oraz utworu Mozarta i za najlepsze wykonanie utworu Lutosławskiego). Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj. Na scenie Teatru Wielkiego debiutowała jako Blumenmadchen w Parsifalu Wagnera. Wszechstronny talent, temperament i zdolności aktorskie oraz różnorodny repertuar czynią z niej jedną z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich śpiewaczek, zdolnych z równym powodzeniem wykonywać role tragiczne, a także partie o lżejszym charakterze. Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej należą: Księżniczka Eboli w Don Carlosie, Amneris w Aidzie i Fenena w Nabucco Verdiego, a także Herodiada w Salome Straussa, Jadwiga w Strasznym dworze Moniuszki, Matka Ubu w Królu Ubu Pendereckiego oraz Olga w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego i Suzuki w Madama Butterfly Pucciniego; w sezonie 2009/10 włączyła do swojego repertuaru rolę Cześnikowej w Strasznym dworze, a w 2011 roku – partię Dydony w Trojanach Berlioza.

Poza wyżej wymienionymi rolami, artystka ma w swoim repertuarze partie Azuceny w Trubadurze Verdiego, Fryki w Pierścieniu Nibelunga Wagnera, Santuzzy w Cavalleria Rusticana Mascagniego, Adalgizy w Normie Belliniego, Carmen i Mercedes w Carmen Bizeta, a także Flory w Traviacie, Madelon w Andera Chenier Giordano, Margaret w Wozzecku Berga, Hodel w Skrzypku na dachu, Berty w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Mamy w Panu Marimbie Ptaszyńskiej, Marty w Fauście Gounoda, i inne.

Jest cenioną interpretatorką pieśni. Jej repertuar pieśniarski obejmuje bardzo liczne utwory w języku niemieckim, francuskim, polskim, włoskim, hiszpańskim, czeskim, rosyjskim, jidysz i angielskim; należą do nich pojedyncze pieśni, jak również ich cykle, takich kompozytorów, jak: Schubert, Schumann, Brahms, Strauss, Wolf, Schönberg, Mahler, Moniuszko, Karłowicz, Szymanowski, Poulenc, Berlioz, Fauré, Debussy, Ravel, de Falla, Czajkowski, Szostakowicz. Artystka często występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Spośród licznych opracowań mszy, kantat, symfonii, z różnych wieków, do najważniejszych w tym repertuarze należą partie w: symfonii dramatycznej Romeo i Julia Berlioza, III Symfonii „Pieśń o Nocy” Szymanowskiego, Mesjaszu Haendla, Siedmiu Bramach Jerozolimy Pendereckiego, Missa pro pace Kilara, liczne opracowania Stabat Mater, między innymi takich kompozytorów, jak Dvořák, Szymanowski, Pergolesi, Rossini, Requiem w opracowaniu Mozarta, Verdiego, Silvestrova i Dvořáka; a także Missa SolemnisIX Symfonia Beethovena, Msza Koronacyjna Mozarta, Magnificat, Pasja według św. MateuszaPasja według św. Jana oraz Wielka Msza h-moll Bacha oraz jego liczne kantaty.

Od 1993 roku jest stale związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową i z tym zespołem występowała między innymi na scenie Moskiewskiego Teatru Bolszoj, na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Niezależnie od tego śpiewała na scenach operowych i estradach w Japonii, Norwegii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. W Polsce gościła między innymi na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Warszawską Operą Kameralną, a także Operą Poznańską i Operą Krakowską; gościła na Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludviga van Beethovena oraz na Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz. Jest zapraszana do jury konkursów wokalnych. Współpracowała z wieloma znakomitymi solistami i dyrygentami, należą do nich między innymi: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kaspszyk, Marc Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski, Placido Domingo, Edita Gruberova. Zrealizowała kilka nagrań w tym kompletne nagranie studyjne Strasznego dworu Moniuszki wydane przez EMI i Ubu Rex Pendereckiego, oba zarejestrowane z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. Ma w swoim dorobku także wiele rejestracji dokonanych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.