Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Edyta Piasecka

Edyta Piasecka

sopran

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Jeszcze podczas studiów zadebiutowała partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie pod dyrekcją Kaia Bumanna oraz rozpoczęła współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu.
W tym samym roku zajęła I miejsce na „Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych” w Krakowie prof. Ryszarda Karczykowskiego, a w roku następnym otrzymała nagrodę specjalną dla najlepszego głosu żeńskiego, co zaowocowało udziałem w koncertach z cyklu „Promocja Polskich Talentów” w Austrii (koncerty w Eisenstadt i Baden). Brała udział w kursach mistrzowskich prof. A. Reynolds, A. Kaweckiej, Ch. Elsnera, A. Pears i R. Karczykowskiego.

W 2003 roku brawurowo zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie pod batutą Alberto Zeddy w partii Hrabiny di Folleville w polskiej prapremierze Podróży do Reims Rossiniego. Następnie wystąpiła w Teatrze Wielkim w partii Zofii w Halce w reżyserii Marii Fołtyn oraz
w partii Rozyny w Cyruliku sewilskim pod batutą Willa Crutchfielda. W 2010 roku z sukcesem zadebiutowała partią Królowej Nocy w Operze Bałtyckiej w Czarodziejskim flecie Mozarta pod dyrekcją Maestro Florêncio.

Współpracowała z wiodącymi polskimi dyrygentami: Andrzejem Straszyńskim, T. Przybylskim, Tadeuszem Kozłowskim, Sławkiem Wróblewskim, Tomaszem Bugajem, Antonim Wicherkiem, Ewą Michnik, Tadeuszem Zateyem, Wojciechem Michniewskim, Sławomirem Chrzanowskim, Mirosławem J. Błaszczykiem, Markiem Pijarowskim, Czesławem Grabowskim, a także międzynarodowymi: A. Zeddą, M. Fitzgeraldem, M. Zilmem, R. Baderem, V. Schmidtem-Gertenbachem, W. Crutchfieldem, W. Wellerem, N. Paszkowskim.

Posiada w swoim repertuarze ponad 15 partii operowych:
Coralina – Torreador, Frasquita – Carmen, Łucja – Łucja z Lammermooor, Nedda – Pajace, Contessa di Folleville – Il viaggio a Reims, Rosina – Cyrulik sewilski, Hanna – Straszny dwór, Zofia – Halka, Królowa nocy – Czarodziejski flet, Violetta – Traviata, Gilda – Rigoletto, Fiordiligi – Cosi fan tutte, Musetta – Cyganeria, Rozalinda – Zemsta Nietoperza, Donna Anna – Don Giovanni.

Duże sukcesy odnosi wykonując muzykę oratoryjno–kantatową: G. Mahler – II Symfonia c-moll, W.A. Mozart - Exultate Jubilate, W.A. Mozart - Requiem, C. Orff - Carmina Burana, G.B. Pergolesi - Stabat Mater, Fr. Schubert - Msza As-dur, K. Szymanowski - Litania, K. Szymanowski - Stabat Mater, G. Verdi - Quatro pezzi sacri, A. Vivaldi - Gloria.
Współpracowała z wieloma operami polskimi i zagranicznymi: Teatrem Wielkim w Warszawie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą w Krakowie, Operą Novą w Bydgoszczy, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Śląską we Wrocławiu, Teatrem Wielkim w Budapeszcie.

Koncertowała w filharmoniach: Filharmonia Krakowska, NOSPR w Katowicach, Filharmonia Śląska w Katowicach, Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze, Filharmonia Poznańska, Filharmonia w Zabrzu, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Filharmonia w Zabrzu, Filharmonia Narodowa w Warszawie.

Uczestniczyła w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych m.in. „Sacrum Profanum” w Krakowie, „Internachionale Orgel Woche Musica Sacra” w Norymberdze, „Festival delle Nacioni” w Citta di Castello we Włoszech, „Festiwal im. Jana Kiepury” w Krynicy, „Festiwal Viva il canto” w Cieszynie,
Koncertowała w Belgii, Holandii, Niemczech, USA, Danii, Kuwejcie i we Włoszech.
W 2004 roku była nominowana do nagrody PASZPORTY POLITYKI w kategorii „Muzyka poważna”. W roku 2008 otrzymała nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego w kategorii „Debiut operowy”.

W Operze Bałtyckiej występuje w partii Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta.