Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Edyta Piasecka

Edyta Piasecka

sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. Bachakademie u prof. Anny Reynols, a także u Antoniny Kaweckiej, Christiana Elsnera, Alison Pears,  Ryszarda Karczykowskiego i Izabeli Kłosińskiej. Zdobyła wiele nagród, m. in.: I miejsce na Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych organizowanym przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (1997); Nagrodę specjalną dla najlepszego głosu żeńskiego (udział w koncertach z cyklu Promocja Polskich Talentów w Austrii (1998); nominację do Paszportu „Polityki" w kategorii „Muzyka poważna" (2004), Nagrodę „Gwiazda wokalistyki" na 47. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.

Już podczas studiów zadebiutowała w Operze Krakowskiej partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta pod dyr. Kaia Bumanna. W 1997 roku rozpoczęła współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu. W 1999 roku została solistką Opery Krakowskiej, gdzie oprócz Rozyny wykonywała partie: Neddy w Pajacach R. Leoncavalla, Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Łucji w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego, Koraliny w Torreadorze T. Adama, Violetty w Traviacie oraz Gildy w Rigoletcie G. Verdiego, Zofii w Halce S. Moniuszki, Fiordiligi w Cosi fan tutte oraz Królową Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Rozalindy w Zemście nietoperza J. Straussa.

W 2003 roku po raz pierwszy zaśpiewała w Teatrze Wielkim w Warszawie (rola Hrabiny di Folleville w polskiej prapremierze Podróży do Reims G. Rossiniego (u boku m.in. Ewy Podleś i Rockwella Blake'a, w reżyserii Tomasza Koniny, pod dyrekcją Alberta Zeddy). Za tę kreację otrzymała Nagrodę im. A. Hiolskiego za najlepszy debiut operowy sezonu.

Na scenie warszawskiej zaśpiewała również Zofię w Halce S. Moniuszki (2004, w reż. Marii Fołtyn), Rozynę w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego (2007, pod dyr. Willa Crutchfielda, Violettę w Traviacie G. Verdiego (wznowienie 2015 i 2017, w reż. Mariusza Trelińskiego), Hannę w Strasznym Dworze S. Moniuszki (2016, w reż. Davida Pountneya, pod dyr. Andreya Yurkevycha), tytułową partię Goplany w operze W. Żeleńskiego.

W roku 2010 wykonała w Krakowie koncertowo tytułową partię Normy w operze V. Belliniego, w 2015 roku wystąpiła w Cyganerii G. Pucciniego w partii Mimi w Filharmonii Podkarpackiej. W roku 2011 po raz pierwszy wykonała partię sopranową w Messa da Requiem G. Verdiego (ze Stefanią Toczyską pod dyr. Kaia Bumanna) podczas inauguracji Gdańskiego Festiwalu Muzycznego w Katedrze Oliwskiej.

Wzięła udział w internetowych transmisjach operowych dzieł polskich  emitowanych z warszawskiego Teatru Wielkiego na Opera Platform: Straszny dwór (Hanna, 2015) oraz Goplana (partia tytułowa, 2016), przedstawienie zdobyło „Operowego Oscara" - International Opera Awards w kategorii Work Rediscovered (Dzieło odkryte na nowo).

W marcu 2017 wystąpiła ponownie w Teatrze Wielkim w Warszawie jako Fiorilla w Turku we Włoszech G. Rossiniego, zyskując entuzjastyczne recenzje.

W październiku 2017 uczestniczyła w obchodach 50-lecia pracy artystycznej Jitki Stokalskiej, w Warszawskiej Operze Kameralnej, wykonując partię Rozyny w Cyruliku sewilskim. W listopadzie 2017 wystąpiła podczas inauguracji X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, wykonując II Symfonię Kopernikowską H. M. Góreckiego. W czerwcu 2018 wzięła udział w premierze Rigoletta w łódzkim Teatrze Wielkim (dyr. T. Kozłowski, reż. P. Bosisio), kreując Gildę u boku Andrzeja Dobbera.

W sierpniu 2018 wzięła udział w nagraniu Strasznego dworu, z Orkiestrą XVIII Wieku pod dyrekcją Grzegorza Nowaka.

Latem 2019 zaśpiewała podczas koncertów inauguracyjnych dwóch prestiżowych festiwali operowych: Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju oraz Festiwalu Mozartowskiego Warszawskiej Opery Kameralnej. Była również gwiazdą 55. Karkonowskiego Festiwalu Operowego w Jeleniej Górze (28 czerwca 2019). 

6 lipca 2019 zaśpiewała w letnim koncercie organizowanym przez Towarzystwo Straussowskie w Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce.

Wzięła także udział w koncertowym wykonaniu opery „Straszny Dwór" podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i Jego Europa, gdzie zaśpiewała partię Hanny. Koncert, który odbył się 25 sierpnia w Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, został zarejestrowany i wydany na płycie CD 2 marca 2020 roku przez Narodowy Instytut im Fryderyka Chopina. Był także transmitowany na żywo przez Program Drugi Polskiego Radia.

1 września Edyta Piasecka wystąpiła podczas Uroczystego Zakończenia letniego muzycznego Festiwalu Koszkiew 2019, zaś miesiąc później zainaugurowała sezon artystyczny 2019/20 podczas dwóch koncertów w Operze Bałtyckiej. 10 września zaśpiewała partię Hanny w plenerowym widowisku „Straszny Dwór", wystawionym przez Operę Krakowską w Lanckoronie oraz w widowisku Teatru Muzycznego w Lublinie (4 października 2019, Centrum Spotkań Kultur).

Obsadzona przez Grażynę Szapolowską w partii Violetty w „Traviacie" na deskach Opery Wrocławskiej, 17 listopada zaśpiewała spektakl premierowy oraz kolejny spektakl repertuarowy 17 stycznia 2020 roku.

13 grudnia 2019 roku była jedną z solistek corocznego koncertu świątecznego w Katedrze w Pelplinie, który został retransmitowany przez Telewizję Polską w dwóch częściach, w dniach 24 i 25 grudnia. Zaś 20 i 21 grudnia była częścią obsady spektaklu wyjazdowego „Straszny Dwór" Opery Krakowskiej w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. 31 grudnia zaśpiewała w koncercie sylwestrowym Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

Rok 2020 artystka rozpoczęła wykonaniem partii Violetty w „Traviacie" na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku (17 stycznia). Następnie 28 lutego odbył się Koncert Symfoniczny Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu z jej udziałem. 21 czerwca zaśpiewała w Koncercie Streamingowym „Koncert Pamięci Jana Pawła II". Zaś 21 sierpnia 2020 wykonała partię Jadwigi w operze „Jadwiga Królowa Polska" Kurpińskiego, w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie

Występuje w Polsce na scenach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Krakowskiej, Opery Bałtyckiej, Opery Wrocławskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a także w Teatrze Wielkim w Budapeszcie.

Koncertowała w polskich filharmoniach w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Jeleniej Górze, Poznaniu, w Zabrzu, Gdańsku, Bydgoszczy, Częstochowie, Mazowieckim Teatrze Muzycznym w Warszawie. Koncertowała z NOSPR, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną w Toruniu, Sinfonią „Iuventus", orkiestrą Sinfonietta Cracovia.

Uczestniczyła w festiwalach krajowych i zagranicznych m.in. Sacrum Profanum w Krakowie, Internachionale Orgelwoche Musica Sacra w Norymberdze, Festival delle Nacioni w Citta di Castello we Włoszech, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, Festiwalu Viva il canto w Cieszynie, Letnim Festiwalu Operowym w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal w Mielcu, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Międzynarodowy Festiwal im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, Festiwal Viva! Canaletto w Warszawie, VI Festiwal im. J. Waldorffa w Radziejowicach, Letni Festiwal w Muzeum Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Festiwal Kompozytorów Polskich (2018), Festiwal Sopot Classic w Operze Leśnej (Gala muzyki francuskiej).

Występowała w takich krajach, jak Belgia, Holandia, Niemcy, USA, Dania, Kuwejt, Włochy.

Prowadzi działalność koncertową.