Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

José Maria Florêncio

José Maria Florêncio

Dyrektor muzyczny

Dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.

Edukację muzyczną rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza, kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich w swoim kraju, jak i poza nim, m.in. w nowojorskiej The Juilliard School of Music i Musikhochschule w Wiedniu. W warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie dyrygentury Henryka Czyża.

Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi i Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Opery Bałtyckiej w Gdańsku, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie i Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Piastował liczne funkcje, współpracując z prawie wszystkimi instytucjami muzycznymi w Polsce oraz w niemal 30 krajach.

Imponującą karierę artysty cechuje wyjątkowa wszechstronność, zakres jego działalności obejmuje prowadzenie koncertów, spektakli operowych, baletowych, operetkowych, musicalowych, nagrań płytowych, archiwalnych i telewizyjnych, a także udział w festiwalach oraz pedagogika muzyczna.

Programy koncertów i nagrań obejmują repertuar, który sięga od baroku do muzyki najnowszej, od orkiestr grających na instrumentach historycznych do największych zespołów orkiestrowych i chórów w wielkich formach wokalno-instrumentalnych. Na afiszach prowadzonych przez niego koncertów widniały nazwiska najznakomitszych solistów z całego świata.

Pod jego batutą zainscenizowano, niekiedy wielokrotnie, takie dzieła operowe jak: Czarodziejski flet, Don Giovanni i Wesele Figara Mozarta; La Traviatta, Nabucco, Rigoletto, Makbet, Ernani, Don Carlos, Moc przeznaczenia, Trubadur, Aida Verdiego; Salome i Ariadna na Naxos Straussa; Madamme Butterfly i Tosca Pucciniego; Cyrulik sewilski, Turek we Włoszech i Kopciuszek Rossiniego; Córka pułku i Don Pasquale Donizettiego; Werter i Thaïs Masseneta; Norma Belliniego; Cavalleria rusticana Mascagniego; Poławiacze pereł i Carmen Bizeta; Borys Godunow Mussorgskiego; Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego; Gwałt na Lukrecji Brittena oraz prapremiery światowe oper: Elektra Theodorakisa dla Theatre Municipal w Luksemburgu, Tides and waves Bruzdowicz na inauguracji Olimpiad w Barcelonie, Olga Antunesa dla Theatro Municipal de Sao Paulo, czy ostatnio Tango Dobrzyńskiego dla Warszawskiej Opery Kameralnej.

Zrealizował również spektakle musicalowe: Jesus Christ Superstar i Skrzypek na dachu; operetkowe: Baron cyganski Straussa; oraz baletowe m.in. Dziadka do orzechów, Śpiąca królewna, Jezioro łabędzie Czajkowskiego; Don Kichot Minkusa, Córka źle strzeżona Rossiniego/Harolda, Święto wiosny Strawińskiego, Szeherezada Korsakowa, Popołudnie fauna Debussy’ego; Grek Zorba Theodorakisa, światowa prapremiera Brazylijczyka w Paryżu Offenbacha/Małeckiego oraz wiele innych.

Jego aktywność nagraniowa obejmuje 18 płyt. Przy ich nagraniu współpracował m.in z orkiestrami takiej klasy jak londyńska orkiestra Academy of Saint Martin in the Fields czy holenderska Orchestra of the 18th Century. Dodatkowo dokonał również nagrań ponad 300 tytułów dla Polskiego Radia i telewizji.

Ważną część jego aktywności artystycznej stanowią prawykonania. Wśród dzieł, które ujrzały światło dziennie dzięki jego staraniom, znajdują się utwory z repertuaru koncertowego, baletowego, operowego, nagrania archiwalne i płytowe kompozytorów z różnych stron świata. Niektóre z tych dzieł zostały zadedykowane. Na tej liście znajdują się też prawykonania 9 dzieł zadedykowanych jemu osobiście, napisanych przez twórców z 7 krajów. Właśnie na temat prawykonań Maestro obronił doktorat z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi natomiast zajęcia z zarządzenia teatrem operowym. Prowadził kursy mistrzowskie na kilku polskich uczelniach muzycznych. Był też pierwszym, w stusześćdziesięcioletniej historii Konserwatorium Moskiewskiego, dyrygentem z Polski zaproszonym do poprowadzenia kursów mistrzowskich z zakresu dyrygentury oraz uroczystego koncertu z repertuarem polskim i brazylijskim w programie. W ten sposób José Maria Florêncio znalazł się w grupie tak wybitnych osobowości świata muzyki jak sir Georg Solti czy Mścisław Rostropowicz.

José Maria Florêncio jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Maestro jest również Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.