Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Katarzyna Zawistowska

Katarzyna Zawistowska

scenografia

Realizuje projekty scenograficzne, wystawiennicze i artystyczne we współpracy z teatrami i instytucjami kultury. Wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, której jest absolwentką (2003). Ukończyła studia podyplomowe na ASP (2005) oraz Politechnice Gdańskiej (2012). W 2013 roku uzyskała stopień doktora na Wydziale Architektury i Wzornictwa gdańskiej ASP, gdzie prowadzi autorską Pracownię Architektury Spektaklu i Scenografii.
Nagrodzona przez Instytut Teatralny w Warszawie w konkursie na najlepszy dyplom scenograficzny (2006). Swoje projekty prezentowała podczas dwóch edycji Quadriennale Scenografii w Pradze (2007 i 2011), w Korei Południowej na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre (2008)  oraz podczas World Stage Design w Cardiff (2013). Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007) i Seulu (2008). W latach 2008-2011 konsultant artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia w Tczewie i inicjator konkursu instalacji w przestrzeni miejskiej Sztuka na wynos. Prowadziła warsztaty scenograficzne i kostiumowe ze studentami w Polsce i za granicą, min. we Francji podczas Paris Summer Academy (2013). Jest laureatem Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2011). W 2012 roku otrzymała Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego.

W latach 2004-2011 zrealizowała ponad 20 autorskich projektów scenografii i kostiumów do spektakli dramatycznych (m.in. Maria Stuart, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu; Persona, Teatr Wybrzeże w Gdańsku), muzycznych (Comedy of the Dumb Wife, Akademia Muzyczna w Gdańsku), spektakli tańca współczesnego  (Tamashii oraz Sen, Opera Bałtycka w Gdańsku) czy oper (Apollo i Hiacynt, Théâtre Montansier w Wersalu; Halka, Opera Bałtycka). Współpracowała z reżyserami m.in. Iwoną Kempą, Eweliną Pietrowiak,  Grzegorzem Wiśniewskim czy choreografem Wojciechem Misiuro.

W Teatrze Miniatura w 2017 roku powstał spektakl dla młodego widza, inspirowany kulturą i filozofią Bliskiego Wschodu: Turban Mistrza Mansura w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego. Ostatnia realizacja to Ożenek w reżyserii Piotra  Jankowskiego  dla Gdyńskiego Centrum Kultury w 2019 roku.

W latach 2013-2016 realizowała projekty wystawiennicze i artystyczne we współpracy z instytucjami kultury i jednostkami samorządowymi m.in.: Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Muzeum II Wojny Światowej, Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Kultury Miejskiej, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Urząd Miasta Gdańska.  

Teatr, architektura i miasto to obszary jej zainteresowań. Problem miast nadrzecznych poruszyła w projekcie plenerowego spektaklu na wodzie Teatr na Barce. MIASTO MOŻLIWE (Gdańsk i Tczew, 2011). TESTER przestrzeni miejskiej  to  autorski projekt tymczasowej instalacji z rusztowań w przestrzeni Targu Węglowego w Gdańsku (2014). Obecnie zajmuje się badaniem działań performatywnych, eksperymentów wizualnych i  przestrzennych, jakie miały miejsce w Bauhausie.