Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Katarzyna Zawistowska

Katarzyna Zawistowska

scenografia

Realizuje projekty scenograficzne, wystawiennicze i artystyczne we współpracy z teatrami i instytucjami kultury. Jest absolwentką (2003), a obecnie wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Ukończyła studia podyplomowe Architektura+Dialog na gdańskiej Akademii (2005) oraz z zakresu rewitalizacji na Politechnice Gdańskiej (2012). W 2013 roku uzyskała stopień doktora na Wydziale Architektury i Wzornictwa gdańskiej ASP, gdzie prowadzi autorską Pracownię Architektury Spektaklu i Scenografii (PASiS).


Nagrodzona przez Instytut Teatralny w Warszawie w konkursie na najlepszy dyplom scenograficzny (2006). Swoje projekty prezentowała podczas dwóch edycji Quadriennale Scenografii w Pradze (2007 i 2011), w Korei Południowej na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre (2008)  oraz podczas World Stage Design w Cardiff (2013). Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007) i Seulu (2008). W latach 2008-2011 konsultant artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia w Tczewie i inicjator konkursu instalacji w przestrzeni miejskiej Sztuka na wynos. Prowadziła warsztaty scenograficzne i kostiumowe ze studentami w Polsce i za granicą, min. we Francji podczas Paris Summer Academy (2013). Jest laureatem Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2011). W 2012 roku otrzymała Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego.

 

W latach 2004-2011 oraz 2017-2019 zrealizowała wiele autorskich projektów scenografii i kostiumów do spektakli dramatycznych, muzycznych, spektakli tańca współczesnego oraz oper.

Przez wiele lat współpracowała z Akademią Muzyczną w Gdańsku, realizując scenografie do spektakli dyplomowych studentów Wydziału Wokalno - Aktorskiego. Były to zarówno opery (Juliusz Cezar, Czarodziejski flet, Cleofide) jak i spektakle muzyczne, m.in. polska prapremiera Comedy of the Dumb Wife w reżyserii Doroty Kolak (2006). Opera Apollo i Hiacynt w reżyserii Dariusza Paradowskiego została zaproszona do Théâtre Montansier w Wersalu (2004).

W latach 2008-2010  współpracowała z reżyserem Grzegorzem Wiśniewskim, realizując kostiumy do kilku jego spektakli m.in. Maria Stuart w Teatrze im.Horzycy w Toruniu (2008); Zagłada ludu w Teatrze im.Jaracza w Łodzi (2008); Persona w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2010). 

Dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku, we współpracy z choreografem Wojciechem Misiuro, zrealizowała spektakle tańca współczesnego Tamashii (2009) oraz Sen (2011), a także operę Halka (2010) w reżyserii Eweliny Pietrowiak.

W Teatrze Miniatura w 2017 roku powstał Turban Mistrza Mansura - spektakl dla młodego widza w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego. Realizacje z 2019 roku to Ożenek w reżyserii Piotra  Jankowskiego dla Gdyńskiego Centrum Kultury oraz Love and information, spektakl dyplomowy studentów Studium Wokalno – Aktorskiego w reżyserii i adaptacji Doroty Androsz.

 

W latach 2013-2016 realizowała projekty wystawiennicze i artystyczne we współpracy z instytucjami kultury i jednostkami samorządowymi t.j. Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Muzeum II Wojny Światowej, Instytut Kultury Miejskiej, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Urząd Miasta Gdańska czy Gdański Teatr Szekspirowski.  

 

Teatr, architektura i miasto to obszary jej zainteresowań. Problem miast nadrzecznych poruszyła w projekcie plenerowego spektaklu na wodzie Teatr na Barce. MIASTO MOŻLIWE (Gdańsk i Tczew, 2011). TESTER przestrzeni miejskiej  to  autorski projekt tymczasowej instalacji z rusztowań w przestrzeni Targu Węglowego w Gdańsku (2014). Obecnie zajmuje się badaniem działań performatywnych, eksperymentów wizualnych i  przestrzennych, jakie miały miejsce w Bauhausie.