Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Małgorzata Ratajczak

Małgorzata Ratajczak

mezzosopran

W 1989 r. ukończyła wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie st.wykł. Ireny Maculewicz–Żejmo. Będąc na 5 roku studiów została solistką Państwowej Opery w Bydgoszczy (dzisiejsza Opera Nova), którą to pozostaje do dnia dzisiejszego.
Już w roku 1984 została laureatką I nagrody w Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990r. na Międzynarodowym Konkursie wokalnym we Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiej. W 1992r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belwedere w Wiedniu. W 1994 uzyskała wyróżnienie oraz dwie nagrody specjalne na Konkursie im. Adama Didura w Bytomiu. W czerwcu 2005r. została finalistką Monte Carlo World Voice Masters Competition.
W maju 2001 roku brała czynny udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę Fiorenze Cossotto, z która to pracowała nad partią Azuceny z opery Trubadur G. Verdiego. Zaowocowało to sukcesem podczas premiery tej opery w 2002r. na scenie Lucent Danst¬heater Den Haag w Holandii. Artystka współpracuje z wieloma teatrami muzycznymi w kraju, między innymi z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Muzycznym w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie. Z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Nova oraz z Agencją Artystyczną Pro Musica, odbyła kilka tournée po Szwajcarii , Norwegii Austrii, Francji, Belgii Holandii, Hiszpanii oraz Niemczech, goszcząc w tak prestiżowych salach, jak: Gewandhaus w Lipsku, Festspiel und Kongresshaus w Bregenz, Theater am Aegi w Hannoverze, Philharmonia w Berlinie, Philharmonia w Monachium, Rotterdamse Schouwburg w Rotterdamie, Teatro De La Maestranza (Sevilla) czy Tonhalle Zürich.
W repertuarze swoim posiada partie operowe, operetkowe, musicalowe : Carmen w „Carmen” G. Bizeta, Suzuki w „Madama Butterfly” G. Pucciniego, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym dworze St.Moniuszki, Fenena w Nabucco G. Verdiego, Czipra w Baronie cygańskim J. Straussa, Berta w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, książę Gigi Orlovsky w Zemście nietoperza J.Straussa, Niclausse w Opowieściach Hoffmanna, J.Offenbacha, Azucena w Trubadurze G.Verdiego, Amneris w Aidzie G. Verdiego, Santuzza w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego, Mallika w Lakme L. Delibesa, Jadwiga i Aza w Manru I. J. Paderewskiego, Gertruda w Jasiu i Małgosi E.Humperdincka, Księżniczka Clarissa w Miłości do trzech pomarańczy S. Prokofiewa, Laura w Giocondzie A. Ponchiellego, Jezibaba w Rusałce A.Dworzaka, Księżna Izabela w Księżniczce czardasza E. Kalmana, Mamma Lucia w Rycerskości wieśniaczej P.Mascagniego, Maddalena w Rigoletcie G.Verdiego, Pani Quickly w Falstaffie G. Verdiego oraz oratoryjno-kantatowe:
G. B. Pergolessi i K. Szymanowski – Stabat Mater, W. A. Mozart – Requiem,  G. Verdi – Requiem i G. Ph. Haendel – Mesjasz.
Od 1 września 1991r. do 31 sierpnia 2016r. była również pedagogiem śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Inowrocławiu.
W grudniu 2010 roku otrzymała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie – wokalistyka, a we wrześniu 2013 roku tytuł doktora habilitowanego.
W maju 2013 r. artystka otrzymała Medal “Zasłużony dla Kultury
Polskiej” przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od roku 2015 prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Krakowie.