Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Mariusz Napierała

Mariusz Napierała

scenografia

Scenograf, kostiumograf i grafik. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studiował na wydziałach Architektury Wnętrz i Wzornictwa, Malarstwa i Grafiki oraz w pracowni scenografii prof. Andrzeja Markowicza - dyplom w 2000 r.

Autor ponad 40 realizacji scenograficznych w kraju i za granicą. Współpracował m.in. z Teatrem Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, Musical Theater Bremen, Teatrem Ateneum im. Jaracza w Warszawie, Teatrem Żydowskim im. E. i I. Kamińskich w Warszawie, Operą na Zamku oraz Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Teatrami Muzycznymi w Poznaniu i Lublinie

Ważniejsze realizacje to balet Pan Twardowski Ludomira Różyckiego – Nagroda im. Kiepury dla najlepszego przedstawienia muzycznego 2007 r., opera Rusałka Antonina Dworzaka w Operze Nova w Bydgoszczy 2012 r.– za scenografię wyróżniona się w rankingu "Najlepszy, najlepsza, najlepsi 2012 r." wg miesięcznika "Teatr", Album rodzinny Jana Kaczmarka i Andrzeja Poniedzielskiego w Teatrze Ateneum im. Jaracza w Warszawie, balet Stanisław i Anna Oświecimowie - Mieczysława Karłowicza w Teatrze Wielkim im, Moniuszki w Poznaniu.

Dla Opery na Zamku w Szczecinie przygotował scenografie do musicali West Side Story L. Bernsteina - 2001r, Rent  J. Larsona - 2008 r., oraz oper: I co wy na to czyli cierpienia nowego Pirandella A. Gronau, Hrabina St. Moniuszki 2004 r., Paria St. Moniuszki 2005 r.

Ponadto projektował scenografię i kostiumy do musicali: Skrzypek na Dachu, Cabaret, Evita, Jesus Christ Superstar, Phantom – Upiór w Operze.

Współpracował m.in. z reżyserami: Arturem Hofmanem, Andrzejem Ozgą, Kristiną Wuss, Krzysztofem Nazarem, Michałem Znanieckim, Stanisławem Tymem, Andrzejem Poniedzielskim, Adamem Opatowiczem, scenografami: Dickiem Birdem, Pawłem Dobrzyckim, Markiem Chowańcem, choreografami: Markiem Zajączkowskim, Iwoną Runowską-Badurek, Pauliną Andrzejewską, Robertem Bondarą przy realizacji baletu Zniewolony umysł (projekty kostiumów) oraz z Mauro de Candia i Jormą Elo przy realizacji baletowych Fascynacji w Operze Nova w Bydgoszczy w 2013 r.

Współpracuje także z Teatrem Polskim w Szczecinie gdzie przygotował scenografie m.in do: Indyka S.Mrożka,Śpiewnika domowego Jana KaczmarkaBalu manekinów B. Jasieńskiego oraz Udręki życia H.Levina.

Uczestnik wystaw na Quadriennale Scenografii w Pradze w 1995 r. i 2011 r. oraz „Scenografia i formy przestrzenne” w Muzeum Narodowym w Gdańsku - 2006 r.

Projektuje także plakaty teatralne. Dla Opery na Zamku przygotował m.in. plakaty do musicalu Rent, opery Fidelio oraz w ostatnim czasie do Eugeniusza Oniegina i baletowych Odcieni Namiętności.