Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Marta Fiedler

Marta Fiedler

Jedna z czołowych solistek Polskiego Baletu Narodowego. Studiowała taniec i rozpoczynała karierę w Poznaniu, a krótko potem przeniosła się do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Podobnie jak w poznańskim Teatrze Wielkim, osiągnęła u nas najwyższą pozycję artystyczną pierwszej solistki baletu. Ma w dorobku niezliczone role w repertuarze klasycznym i współczesnym. Użyczała swej osobowości tak różnorodnym bohaterkom baletowym, jak: Kitri, Królowa Diad, Maria Magdalena,
Egina, Krasawica, Diablica, Gamzatti, Tatiana, Anna Karenina, George Sand, Hermia, Ozylda, Ewa-Noemi i wiele innych. Wspierała swoim udziałem polskie wykonania baletów tak wybitnych choreografów, jak: Balanchine, Ashton, Cranko, Neumeier, Kylián, Forsythe, van Schayk, Eagling, Ejfman, Ratmansky, Bart, Fodor, Gat, Page oraz rodzimych twórców: Drzewieckiego,
Konwińskiego, Wesołowskiego, Pastora, Różyckiego, Mikołajczyka, Klauznera, Przybyłowicza, Bondary i Tyskiego. Występowała na scenach Belgii, Finlandii, Francji, Litwy, Niemiec, Norwegii, Rosji i Szwajcarii, a także w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Jej osiągnięcia artystyczne zostały uhonorowane m.in. Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Marta Fiedler nie ogranicza się jednak do kariery baletowej. Projektuje także stroje. Jak wiele znanych artystek rozpoczynała od eksperymentów na samej sobie, zyskując opinię jednej z najgustowniej ubranych solistek polskiego baletu. Postanowiła jednak projektować także kostiumy teatralne i rozpoczęła oczywiście od baletu. Od 2009 roku rozwija swoją aktywność na tym  polu w ramach dorocznych warsztatów choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego. Projektuje dla nich kostiumy lub doradza w tym zakresie kolegom-tancerzom, którzy realizują własne miniatury choreograficzne. I ma w tym zakresie pokaźny dorobek. W 2014 roku zadebiutowała już oficjalnie jako projektantka kostiumów, bo Krzysztof Pastor zaprosił ją do współpracy przy swojej nowej choreografii „Adagio & Scherzo” dla Polskiego Baletu Narodowego. W 2015 roku jej kostiumy
ozdobiły przedstawienia „Bolera” Ravela w choreografii Pastora na scenach narodowych teatrów operowych w Wilnie i Rydze, a później kolejno: „Alicję w krainie czarów” Jacka Tyskiego w Szczecinie, „Adagio & Scherzo” w Augsburg Theater, a ostatnio „Romea i Julii “ Tyskiego, “Koncertu f-moll Wesołowskiego oraz “Exodusa” Kujawy w Operze Wrocławskiej. Po raz
pierwszy stworzyła kostiumy do opery “Alcina” w ramach festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica.
Fot. Łukasz Murgrabia