Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Remigiusz Łukomski

Remigiusz Łukomski

bas

Bas. Absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego. Zdobywca nagród i wyróżnień m.in. w Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (2002),  w X Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2003), w finale Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Hariclea Darclée w Rumunii (2003) oraz nagrody specjalnej dla najlepszego polskiego wykonawcy podczas V Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2004).

Jeszcze jako student zadebiutował z wielkim powodzeniem na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej rolą Gremina w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego w reżyserii Macieja Prusa pod batutą Michała Klauzy. Debiut ten zaowocował stałą wieloletnią współpracą z Operą Narodową w Warszawie, którą kontynuuje do dnia dzisiejszego. Na deskach Opery Narodowej w Warszawie zaśpiewał wiele czołowych ról basowych: Gremina w  Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Mathie w Andrea Chénier U. Giordano. Po udanym debiucie rolą Mathie światowej sławy reżyser Mariusz Treliński zaprosił go do nowej inscenizacji La Bohème Pucciniego  w partii Collina. Rola Sarastra w Czarodziejskim flecie Mozarta otworzyła drzwi wielu teatrów w Polsce i poza jej granicami, a rolą Skołuby w Strasznym Dworze S. Moniuszki dołączył do  grona największych polskich basów.

Współpracował m.in. z człowymi reżyserami Annilese Miskimmon, Grzegorzem Jarzyną, Maciejem Prusem,  Krzysztofem Warlikowskim, Ahimem Freyerem, Michałem Znanieckim,   Karstenem Wiegandem, Andreą Moses, Agatą Dudą-Gracz, Christian Sedelmayer, Mariuszem Trelińskim oraz dyrygentami takimi jak Grzegorz Nowak, Jacek Kasprzyk, Antoni Witt, Kazimierz Kord, Michał Klauza, Tadeusz Kozłowski, Tomasz Tokarczyk, Łukasz Borowicz, Bassem Akiki, Antoni Wicherek, Stefan Solyom, Martin Hoff, Enrique Mazzola, Carlo Montanaro, Will Crutchfield,  J. Hämäläinen,Patrick Fournillier.

 

Związany z teatrami operowymi w Polsce i zagranicą (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Białystok, Darmstadt, Weimar, Ryga) oraz wiodącymi Filharmoniami i Festiwalami w Kraju i Europie. Koncertował w Chicago, Berlinie, Amsterdamie ,Bonn, Trondheim, Hamina

Dokonał wielu nagrań płytowych m.in. z Filharmonią Narodową nagrał Credo Krzysztofa Pendereckiego, czym uświetnił rozpoczęcie sezonu artystycznego tej instytucji w 2008 roku. Z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Łukasza Borowicza wystąpił w nagraniach takich jak Lodoiska L. Cherubiniego, Falstaff G. Verdiego czy Maria R. Statkowskiego.

W latach 2009-2013 związany na stałe z Niemiecką Operą Narodową w Weimarze

 

Śpiewał m.in. jako: Sarastro w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta, Mephisofeles w Fauście Ch. Gounoda, Król Marek w Tristanie i Izoldzie R. Wagnera, Biterolf w Tannhauserze R. Wagnera Colline w La Bohème G.Pucinniego, Timur w Turandot G. Pucciniego, Arkel w Peleasie i Melizandzie C .Debussyego, Comandatore, Leporello i Masetto w Don Giovannim W.A Mozarta, Gremin w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Skołuba w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Sparafucile i Monterone w Rigoletcie G.Verdiego, Tchelio i La Cusiniere w Miłość do trzech pomarańczy S. Prokofieva, Ratclif w Billi Budd B. Brittena, Crespel w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Mathieu w Andrea Chenier  Giordana, Pistola w Falstaffie Verdiego, Altamoras w Lodoisa Cherubiniego, Melchtal w Wilhelmie Tellu G. Rossiniego, Zuniga w Carmen G.Bizeta, Geronte w  Manon Lescaut  Pucciniego, Chowański w Chowańszczyżnie M. Musorgskiego, Faust w Ognistym Aniele S. Prokofieva .

W  swoim repertuarze posiada ponad 30 najważniejszych ról basowych oraz dzieła oratoryjno- kantatowe.