Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Szymon Kowalewski

Szymon Kowalewski

baryton

Sławomir Kowalewski – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu doc. Macieja Witkiewicza (2016), gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. W 2013 otrzymał stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie artystycznej. W 2016 roku zadebiutował rolą Markiza Posy w operze Don Carlos G. Verdiego w Operze Nova w Bydgoszczy – za tę kreację odebrał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii "najlepszy debiut operowy". Od sezonu 2016/2017 rozpoczął stałą współpracę jako śpiewak-solista na scenie tego teatru.
W 2015 roku kreował postać tytułową w operze Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, którą zaprezentował na festiwalu Operowe Forum Młodych w Bydgoszczy, a za którą przyznano mu 3 nagrodę w konkursie na Najciekawszą Osobowość Artystyczną OFM 2015. Po za tym jest laureatem wielu nagród na konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych takich jak:
• Grand Prix oraz Nagroda Specjalna na X Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy w Warszawie (2015)
• II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermunde – Niemcy (2015)
• II nagroda na Jakub Pustina Internationtal Vocal Competition w Jihlavie – Czechy (2016)
• Wyróżnienie oraz Nagroda Dyrektora Opery Śląskiej w Bytomiu na XVII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2017)
• I nagroda oraz Nagroda Specjalna na III Międzynarodowym Konkursie „Zinka Milanov” w Rijece – Chorwacja (2018)
• I nagroda, Nagroda Specjalna Filharmonii Zabrzańskiej oraz Nagroda Specjalna Filharmonii Zielonogórskiej na V Ogólnopolskim Konkursie im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju (2019)
• II Nagroda oraz nagrody: Dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Dyrektora Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Dyrektora Opery Wrocławskiej, a także Dyrektora Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, zdobyte na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy (2019).
Sławomir Kowalewski ma na swoim koncie wiele koncertów oraz spektakli operowych realizowanych w kraju jak i za granicą. Koncertował m.in. z takimi zespołami jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Orkiestra Filharmonii Sinfonia Baltica, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, Orkiestra Opery Krakowskiej, Orkiestra Opery Bałtyckiej i inne. Występował pod batutą takich dyrygentów jak Lorenzo Coladonato, Piotr Wajrak, Maciej Figas, Tomasz Tokarczyk, Patrick Fournillier, Wojciech Rajski, Jerzy Wołosiuk, Tadeusz Karolak, Kai Bumann, Marcin Sompoliński, Damian Borowicz, Rudolf Tiersch, czy też Piotr Sułkowski.
Jego repertuar obejmuje pieśni epoki romantyzmu, neoromantyzmu oraz impresjonizmu, a także kompozycje oratoryjno-kantatowe epoki baroku, klasycyzmu oraz romantyzmu. W swoim dorobku posiada partie barytonowe m.in. w takich operach jak: Wesele Figara (Hrabia Almaviva), Cosi fan tutte (Guglielmo) Wolfganga Amadeusza Mozarta; Cyrulik Sewilski (Figaro) Gioachino Rossiniego; Don Carlos (Markiz Rodrigo Posa), Falstaff (Ford) Giuseppe Verdiego, Carmen (Le Dancaïre) Georgesa Bizeta, Pajace (Silvio i Tonio) Ruggera Leoncavallo, Eugeniusz Oniegin (Oniegin) Piotra Czajkowskiego czy też Cyganeria (Marcello).
W 2016 roku Tygodnik „Przegląd” w artykule pt. „Stąd do Nowego Jorku” umieścił Sławomira Kowalewskiego na 9 pozycji w Rankingu Polskich Barytonów pośród takich śpiewaków jak Mariusz Kwiecień, Andrzej Dobber czy też Artur Ruciński.
Ostatnim jego dużym przedsięwzięciem było tournée po Japonii z Warszawską Operą Kameralną pod koniec 2019 roku, gdzie wykonywał partie Figara i Antonia w Weselu Figara, Papagena w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta oraz brał udział w Gali Operowej w Tokyo Metropolitan Theatre.