Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Artur Janda

Artur Janda

Bas-baryton

Bas-baryton. Pianista. Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr hab. A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako Solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m. in. z zespołem muzyki dawnej „La Tempesta”, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.

Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach: Orbazzano (Tankred – G. Rossini), Alidoro (Kopciuszek – G. Rossini), Selim (Il Turco in Italia – G. Rossini), Imeneo (Imeneo – G. F. Haendel), Figaro (Le nozze di Figaro – W. A. Mozart), Masetto (Don Giovanni – W. A. Mozart), Dulcamara (Napój miłosny – G. Donizetti), Marszałek (Halka Wileńska – S. Moniuszko), Azariasz (The Burning Fiery Furnace – B. Britten), Sewer (Polieukt – Z. Krauze), Profesor (Operetka – M. Dobrzyński). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 zadebiutował w National Theater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze Superfluminy S. Sciarrino.

Ponadto, współpracując ze Stowarzyszeniem „Dramma per Musica”, wystąpił na deskach Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Warszawie w roli Pallante (Agrippina – G. F. Haendel) oraz Zoroastro (Orlando – G. F. Haendel). Jako Il Malaspina w Luci mie traditrici S. Sciarrino,  wystąpił na festiwalu Warszawska Jesień (2016) oraz na festiwalu NODO w Ostrawie (2018).

Od listopada 2016 roku współpracuje  z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, śpiewając partię Zbigniewa w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki.

Od 2017 roku występuje gościnnie w Operze Wrocławskiej (Rossini – Cenerentola, Możdżer – Immanuel Kant) oraz w Operze Nova w Bydgoszczy (Mozart – Le nozze di Figaro, Donizetti – Napój miłosny).

 Artur Janda posiada również bogaty repertuar oratoryjny, między innymi: J. S. Bach – Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Msza h-moll, Weihnachtsoratorium, G. F. Haendel – Mesjasz, J. Haydn – Pory roku, Stworzenie świata, Teresian Messe, W. A. Mozart – Requiem, Krönung Messe, G. Fauré – Requiem, K. Kurpiński – Te Deum, W. Kilar – Te Deum.

Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012–2015), otrzymał dwie nagrody Fryderyk 2015 między innymi w kategorii „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album Where Are You. Pieces from Warsaw.

W 2018 roku otrzymał nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii „Album roku. Muzyka dawna” za nagranie Antonio Caldara – „Maddalena ai piedi di Cristo”.