Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Elwira Janasik

Elwira Janasik

mezzosopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Ryszarda Cieśli. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Laureatka pierwszych miejsc na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym, m.in. III Ogólnopolski Festiwal Wokalny im. Marii Stankowej w Olsztynie, II Podkarpacki Konkurs Wokalny im. Barbary Kostrzewskiej, VI Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach, X Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Franciszki Platówny we Wrocławiu. Zdobyła III nagrodę na IV Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy i III nagrodę na XIV Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym „W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej". W 2013 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego mezzosopranu na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde.

Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej jako Hermia w inscenizacji opery Benjamina Brittena Sen nocy letniej (reż. Beata Redo-Dobber, kierownictwo muzyczne Marta Kluczyńska). Wykonywała partie operowe Dorabelli w Cosi fan tutte W. A.Mozarta w Hiszpanii w Teatro Lope De Vega oraz w Stambule w Cemal Reşit Rey pod dyrekcją Juana Garcíi Rodrígueza w reżyserii Ryszarda Cieśli. Wzięła udział w inscenizacji opery Koronacja Poppei wykonując partię Ottavii C. Monteverdiego na scenie Teatru Collegium Nobilium w Warszawie.

Współpracowała z takimi dyrygentami jak Jan Krenz, Bogdan Olędzki, Jacek Rogala, Vladimir Kiradjiev na scenach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie oraz Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy.

Brała udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów „Akademii Operowej“ w Teatrze Wielkim w Warszawie. Doskonaliła swoje umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny operowej – wokalistów, reżyserów, pianistów-korepetytorów, lingwistów i specjalistów psychofizycznych technik wokalnych; wśród wykładowców są takie osobistości jak Josephine Barstow Anita Garanča, Olga Pasiecznik, Paola Larini, Rebecca Meitlis, Maria Nikitina i Andrejs Žagars. W sezonie 2014/2015 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi.

Śpiewała partie Jadwigi w Strasznym dworze S. Moniuszki (reż. Krystyny Jandy pod batutą Piotra Wajraka). Wykonywała również partię Mary w Holendrze tułaczu R. Wagnera (reż. Herbert Adlera oraz pod kierownictwem Eraldo Salmieriego) oraz partię Mirabeli w Baronie cygańskim J. Straussa (reż. Tomasza Koniny pod kierownictwem muzycznym Bassema-Akiki).

Kameralistyka jest jej wielką pasją. W 2013 roku otrzymała dyplom Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in przez Ewę Podleś, Jerzego Artysza oraz Macieja Pikulskiego. Współpracuje na stałe z pianistką Jolantą Pawlik, z którą w 2014roku nagrała płytę Pieśni Stanisława Moniuszki wydaną przez DUX. Jest reprezentowana przez Agencje Artystyczną Pawlik Relations.