Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Karolina Sikora

Karolina Sikora

mezzosopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku (klasa prof. Ryszarda Minkiewicza) oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu (klasa prof. Renate Behle). Wielokrotna Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz prestiżowego programu stypendialnego DAAD w Niemczech.

Laureatka IV Konkursu Wokalnego im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach (I Nagroda), VI Konkursu Wokalnego dla Młodych Śpiewaków Operowych im. Rimskiego-Korsakowa w St. Petersburgu (III Nagroda), XXIII Konkursu Operetkowego R. Stolza w Hamburgu (II Nagroda). W 2006 r. została przyjęta do Studia Operowego przy Teatrze Maryjskim w St. Petersburgu.

Na scenie operowej debiutowała w r. 2009 rolą Jasia w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka w Staatstheater Lüneburg. Następnie występowała w Theater Forum w Hamburgu

w Dialogach Karmelitanek F. Poulenca (Mère Marie) oraz w produkcji scenicznej Pasji wg św. Jana J.S. Bacha w reżyserii R. Wilsona w Operze w Kiel.

Od września 2009 r. związana z Operą Bałtycką w Gdańsku. Występuje m.in. w spektaklach: Ariadna na Naxos R. Straussa (Kompozytor), Czarodziejski Flet Mozarta (III Dama), Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Olga),  Carmen Bizeta, Ubu Rex Pendereckiego (Matka Ubu), Così fan tutte Mozarta (Dorabella), Straszny dwór Moniuszki (Jadwiga), Czarna maska Pendereckiego (Rosa Sacchi), Rycerskość wieśniacza Mascagniego (Santuzza), Nabucco Verdiego (Fenena).

Od 2014 roku występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (Olga w Onieginie Czajkowskiego, Maddalena w Rigoletto Verdiego, w Czarodziejskim flecie Mozarta jako III Dama, Geneviéve w Peleas i Melizanda Debussy’ego w koprodukcji z francuskim festiwalem w Aix-en-Provence).

 

Współpracuje również z Operą na Zamku w Szczecinie (Dokręcanie śruby Brittena jako Miss Jessel) oraz z Operą Krakowską w spektaklu Anna Bolena Donizettiego (jako Jane Seymour).

Od 2017 roku współpracuje z Komische Oper Berlin występując w produkcjach operowych Barriego Kosky’ego podczas tournée m.in. w Paryżu (Opera Comique), Moskwie (Teatr Bolszoj – New Stage), Japonii, Chin, na Tajwanie.

Występowała na wielu festiwalach i światowych scenach koncertowych w szerokim repertuarze oratoryjno-kantatowym oraz kameralnym, wykonując dzieła baroku po muzykę współczesną: m.in. festiwal La Folle Journée au Mozarteum Brasileiro (São Paulo,Brazylia), Hagia Ireni Istanbul Festival (Turcja), Granada Festival (Hiszpania), Rheingau Musik Festival),The Henry Crown Hall (Izrael), Händel-Festspiele (Niemcy), XLVIII Stagione Concertistica w Politeama Garibaldi w Palermo (Włochy), Mikkeli Music Festival (Finlandia), Festiwal „Emanacje” w Krakowie, Festiwal Muzyki Polskiej we Lwowie, Festival Casals San Juan (Portoryko), Yuri Bashmet Festival w Mińsku (Białoruś), Festiwal Praska Wiosna (Czechy).

Za wybitne osiągnięcia artystyczne zdobyła Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska oraz Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla Najlepszej Śpiewaczki za rolę Matki Ubu w Ubu Rex  K. Pendereckiego w reżyserii J. Wiśniewskiego.

Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Tadeusz Kozłowski, Christoph Eschenbach, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Andrés Orozco-Estrada, Thomas Hengelbrock, , Krzysztof Penderecki, Lothar Koenigs, José Maria Florêncio, Łukasz Borowicz, Andriy Yurkevych, Wojciech Michniewski, Friedrich Haider, Carlo Montanaro, Patrick Fournillier.

Występowała w spektaklach wybitnych reżyserów, takich jak: Marek Weiss, Janusz Wiśniewski, Mariusz Treliński, Barrie Kosky, Magdalena Łazarkiewicz, Gilberto Deflo, Katie Mitchell.

Karolina Sikora należy do grona solistów, którzy ściśle współpracowali z śp. Profesorem Krzysztofem Pendereckim. Wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez samego kompozytora w kraju i za granicą, wykonując jego utwory: Credo, Siedem Bram Jerozolimy, Te Deum. Propagowanie dzieł K. Pendereckiego w Polsce jak i na całym Świecie pozostanie nadal istotną częścią w przyszłej działalności koncertowej artystki.