Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Luis Gorelik

Luis Gorelik

dyrygent

Luis Gorelik

 

Urodził się w roku 1963 w miejscowości La Plata w Argentynie. W roku 1985 dwudziestodwuletni wówczas Luis Gorelik objął stanowisko dyrektora muzycznego Mendoza Philharmonic Orchestra. W roku 1991 został drugim dyrygentem Haifa Symphony Orchestra   w Izraelu, zaś rok później wystąpił gościnnie z Israel Philharmonic Orchestra. Był głównym dyrygentem w Ashdod Chamber Orchestra (1995-1999), Concepción Symphony Orchestra w Chile (2000-2006) i Salta Symphony Orchestra (2007-2010). W latach 2016 – 2018 piastował stanowisko dyrektora muzycznego Argentyńskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej. Obecnie, dwunasty już sezon, pełni funkcję dyrektora muzycznego Entre Rios Symphony Orchestra.  

Ukończył Rubin Academy of Music w Jerozolimie, gdzie kształcił się pod kierunkiem profesora Mendiego Rodána. Po studiach występował gościnnie z wieloma orkiestrami z całego świata, takimi jak: Israel Philharmonic Orchestra, Slovenska filharmonija, Orkiestra Słoweńskiej Opery Narodowej, Filharmonia Islandzka, Orquesta Filarmónica de Buenos Aires, Serbska Orkiestra Narodowa Radia i Telewizji, orkiestra Teatro Colón czy orkiestry narodowe Wenezueli, Argentyny, Macedonii, Chile, Meksyku, Kolumbii, Kuby i Brazylii. Współpracował także z filharmoniami w Montevideo i Bogocie, jak również z orkiestrą symfoniczną OSUSP w Brazylii, Lancaster Symphony Orchestra, OFUMAN Orchestra (Meksyk), Jerusalem Symphony Orchestra, Haifa Symphony Orchestra, Israel Sinfonietta Beer-Sheva oraz orkiestrą Teatro Nacional Cláudio Santoro w Brazylii. Finalista I Konkursu Dyrygenckiego im. Sibeliusa  w Helsinkach (1995). Pięciokrotnie gościł na festiwalu w Lublanie, dyrygując przedstawieniami baletowymi oraz koncertami symfonicznymi, w tym specjalnym koncertem brazylijskiej gwiazdy Egberto Gismontiego.

Dyrygował wieloma spektaklami operowymi, wśród których wymienić można chociażby: Rigoletto, Carmen, Traviatę, Cyganerię, Toskę, Madamę Butterfly, Eugeniusza Oniegina, Otella, Falstaffa, Łaskawość Tytusa i Wesele Figara w Teatro Municipal de Santiago, Teatro Colón de Buenos Aires, Serbskiej Operze Narodowej, Słoweńskiej Operze Narodowej, Buenos Aires Lírica i Teatro Argentino (La Plata). Luis Gorelik współpracował również ze szwajcarskim zespołem baletowym Béjart Ballet Lausanne przy produkcji takich dzieł jak: Ce que l'Amour me dit (Mahler-Béjart), Święto Wiosny and Ognisty Ptak (Strawiński-Béjart), a także z sekcją baletową Teatro Colón przy Śpiącej Królewnie, Giselle, Dziadku do Orzechów, ostatnio zaś przy jego własnej wersji Carmen.

Wspólnie z Salta Symphony Orchestra nagrał dla Sony Classical dwa albumy z najlepszą argentyńską muzyką klasyczną. Za swe zasługi artystyczne Luis Gorelik otrzymał liczne nagrody od samego prezydenta Chile. Ponadto jest też laureatem argentyńskiej nagrody Konex dla najlepszego dyrygenta dekady.

Od roku 2012 Luis naucza także dyrygentury orkiestrowej na UNA (Universidad Nacional de las Artes) w Buenos Aires.