Opera Bałtycka

wersja dla słabowidzących

Łukasz Załęski

Łukasz Załęski

tenor

Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Krzysztofa Bednarka. Profesjonalną karierę sceniczną rozpoczął w 2010 roku występując w prapremierze opery “Kochankowie z klasztoru Valdemosa” Marty Ptaszyńskiej w Teatrze Wielkim w Łodzi. Laureat I Nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego, a także zdobywca nagrody specjalnej dla najlepszego tenora Konkursu, wyróżnienia za najlepsze wykonanie arii Stanisława Moniuszki oraz 7 nagród pozaregulaminowych (udział w spektaklach operowych). Jego najważniejsze role operowe to: Faust (H. Berlioz – La damnation de Faust), Książę (A. Dvořák – Rusalka), Nemorino (G. Donizetti – L’elisir d’amore), Edgardo (G. Donizetti – Lucia di Lammermoor), Alfred (G. Verdi – La Traviata), Książę Mantui (G. Verdi – Rigoletto), Fenton (G. Verdi – Falstaff), Stefan (S. Moniuszko – Straszny Dwór), Jontek (S. Moniuszko – Halka), Kazimierz (S. Moniuszko – Hrabina), Pinkerton (G. Puccini – Madama Butterfly) oraz Rudolfo (G. Puccini – La Bohème). Doskonale odnajduje się także w rolach operetkowych. W repertuarze posiada następujące partie: Tassilo (I. Kálmán – Gräfin Mariza), Barinkay (J. Strauss – Der Zigeunerbaron) oraz Sou-Chong (F. Lehar – Das Land des Lächelns). W sezonie 2018/2019 z przytupem świętował 200. urodziny Stanisława Moniuszki. W ramach obchodów wystąpił jako Stefan w premierze opery “Straszny Dwór” w Operze Nova w Bydgoszczy w reż. Natalii Babińskiej (spektakl zainaugurował XXVI Bydgoski Festiwal Operowy), jako Kazimierz w premierze opery “Hrabina” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w reż. Krystyny Jandy oraz jako Max w ostatniej operze S. Moniuszki “Beata” w Operze Krakowskiej. W ramach obchodów 100 lecia odzyskania przez Polskę niepodległości wziął udział w unikatowym na skalę światową projekcie “100 na 100. Muzyczne dekady wolności“, wykonując w sali koncertowej NOSPRu pod dyrekcją Michała Klauzy tenorową partię solową w “Te Deum” W. Kilara. Swój warsztat wokalny szlifował pod okiem tak znakomitych artystów, jak Izabela Kłosińska, Teresa Żylis-Gara, Kaludi Kaludov, Andrzej Dobber oraz Olga Peretyatko.