Informacje szczegółowe
Kompozytor
Gioacchino Rossini
Czas trwania
3 h (1 przerwa)
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
José Maria Florêncio
José Maria Florêncio
Dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.
Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro także jest Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
reżyser
Paweł Szkotak
Reżyser, menadżer kultury, psycholog. Założyciel, dyrektor i reżyser wszystkich spektakli, istniejącego od 1988, poznańskiego Teatru Biuro Podróży. Twórca Festiwalu Teatralnego “Maski” (dyrektor w latach 1997-2014), a także Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Bliscy Nieznajomi” (2007-15). Twórca konkursu dramaturgicznego “Metafory Rzeczywistości”. W latach 2003-2015 dyrektor Teatru Polskiego w Poznaniu. Od 2015 Prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów.
Wraz z Teatrem Biuro Podróży zrealizował ponad 20 spektakli prezentowanych na ponad 80 międzynarodowych festiwalach teatralnych, m.in. w Atenach, Bogocie, Buenos Aires, Chicago, Delhi, Filadelfii, Kairze, Lizbonie, Londynie, Moskwie, Nowym Jorku, Seulu, Singapurze czy Tel Awiwie.
Reżyseruje opery, musicale, przedstawienia dramatyczne, lalkowe, a także spektakle dla teatru telewizji i radia.
Jest laureatem wielu nagród, m.in. Paszportu Polityki. Został odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Złotym Krzyżem Zasługi.
Wraz z Teatrem Biuro Podróży zrealizował ponad 20 spektakli prezentowanych na ponad 80 międzynarodowych festiwalach teatralnych, m.in. w Atenach, Bogocie, Buenos Aires, Chicago, Delhi, Filadelfii, Kairze, Lizbonie, Londynie, Moskwie, Nowym Jorku, Seulu, Singapurze czy Tel Awiwie.
Reżyseruje opery, musicale, przedstawienia dramatyczne, lalkowe, a także spektakle dla teatru telewizji i radia.
Jest laureatem wielu nagród, m.in. Paszportu Polityki. Został odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Złotym Krzyżem Zasługi.
scenografia i kostiumy
Anna Chadaj
Kostiumy, scenografia
Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 roku. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, operach oraz teatrach lalek. Współpracuje z wieloma teatrami w Polsce. W 2015 roku reprezentowała Polskę na wystawie podsumowującej 25-lecie kostiumografii światowej na quadrienalle scenograficznym w Pradze oraz na Costume design at the turn of the century: 1990–2015 w A. A. Bakhrushin State Central Theatre Museum w Moskwie. Jest autorką kostiumów Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W sezonie teatralnym 2013/2014 otrzymała Złotą Maskę za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych ("Koralina"), a w sezonie 2016/2017 w Łodzi otrzymała Złotą Maskę za najlepsze kostiumy do spektaklu "Lamaila". Za "Umwuka" we Wrocławiu otrzymała wyróżnienie za najlepszą scenografię sezonu teatralnego 2013/2014 (wg. portalu teatralnego Teatr dla Was).
choreografia
Iwona Runowska
Polska tancerka, choreografka i pedagog. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Studentka na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydział Edukacji Muzycznej, specjalność Pedagogika Baletu. W latach 1984–1985 była związana z Państwowym Zespołem Pieśni i Tańca "Mazowsze". W latach 1985–1988 była tancerką Teatru Wielkiego w Warszawie. Występowała w premierowej obsadzie musicalu Metro, z którym była na Broadway Minskoff Theater. Stypendystka Joel Hall Dancers & Center. Współtworzyła choreografię takich widowisk jak: Gala "Teraz Polska" w Sali Kongresowej, otwarcie Międzynarodowych Igrzysk Polonijnych Lublin 2000, 10 lat TVP Polonia w Teatrze Polskim, Sopot Festival 2003, Sylwester w Dwójce 2003.
współpraca muzyczna
Francesco Bottigliero
Posiada wszechstronne wykształcenie – zarówno muzyczne, jak i z zakresu filozofii.
Występował gościnnie z takimi orkiestrami jak: NFM Orkiestra Leopoldinum, Simfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Filharmonii im. Leoša Janáčka w Ostrawie, Orkiestra Smyczkowa „I Musici di Adelperga” w Salerno oraz „Camerata Romanica” Neapolu, jak również Orkiestra „Compagnia Italiana di operetta” w Mediolanie oraz St. Petersburg Congress Orchestra. Jako kompozytor i dyrygent występował także w nowojorskiej Carnegie Hall. Kompozytor większych i mniejszych form muzycznych. Wśród tych pierwszych między innymi: Pani Walewska (Wrocław, 2009) czy Le premier tango (Bielsko-Biała, 2015), wśród drugich – Cancion na trio z fortepianem (Erfurt, 2013), Zoologische suite na cztery wiolonczele (Erfurt, 2013) czy Das spanische Mädchen na trio z fortepianem (Ravensburg, 2014).
asystent artystyczny dyrygenta
Michał Krężlewski
asystentka reżysera
Magdalena Szlawska
przygotowanie Chóru
Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. W grudniu 2023 r. uzyskała tytuł doktora sztuki AM Gdańsk, a jej rozprawa doktorska pt.: "Aspekty wykonawcze i rola partii chóru dziecięcego w wokalno-instrumentalnych dziełach scenicznych" została wyróźniona.
Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
kostiumy, scenografia
Joanna Borkowska
Absolwentka ASP w Gdańsku (Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa).
Od 2016 prowadzi pracownię komunikacji wizualnej oraz projektowania. Równocześnie współpracuje w roli dyrektorki artystycznej, scenografki i kostiumografki, m.in.: z Operą Bałtycką, Filharmonią Kaszubską, Centrum Kultury w Gdyni, Reserved, Reserved Home oraz magazynami K-MAG, SCHON!, CONTRIBUTOR.
W 2017 zaprojektowała kolekcję płaszczy inspirowanych ruchem i cielesnością (premiera podczas spektaklu teatru ruchu mo-sHe Panoptikum w reż. Moniki Leśko-Mikołajczyk). Kolekcja zaprezentowana została na wielu wystawach oraz w magazynach modowych na świecie m.in.: Feroce Mag, Dreamingless, Inelegance, Bring Me Mag, Period Mag, Elegant, Prestiż, Icons.
Jej twórczość charakteryzuje duża różnorodność. Inspirację czerpie z natury, poszukując abstrakcyjnych form wyrazu w sztuce i designie. Ekspresje odnajduje w eksperymentach z malarstwem, a spokój daje jej relacja z ruchem i ciałem.
multimedia, reżyseria świateł
Michał Jankowski
Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi. Wykładowca na Wydziale Sztuk Wizualnych ASP w Łodzi. Pracuje w kraju i za granicą jako twórca projekcji teatralnych i multimediów. Współpracował z wybitnymi polskimi reżyserami (P. Miśkiewicz, M. Treliński, J. Englert) oraz twórcami teatralnymi młodego pokolenia: A. Grzegorzewską, C. Iberem, K. Kowalskim, M. Kotańskim, B. M. Bukowskim i izraelską reżyserką L. Dekel-Avneri. Działa także na polu koncertów muzyki współczesnej. Z Wojciechem Blecharzem zrealizował projekt No more stories. Utwór wykonany w ramach koncertu 4 For Beckett. Music Always Wins oraz instalację performatywną Dom Dźwięku. Realizuje filmy animowane, fabularne, dokumentalne, reklamowe oraz instalacje multimedialne. Działał jako twórca wideo w ramach grupy Videopunkt. Jest studentem studiów doktoranckich PWSFTviT. W swoich pracach łączy film i sztukę wideo z animacją i postprodukcją komputerową.
Opis
Żaden chyba bohater operowy nie wzbudza takiego śmiechu i takiej sympatii jak sewilski golibroda. Za sprawą fenomenalnej komedii Beaumarchais’go Figaro, bo o nim tu mowa, wymyśla niegroźne intrygi, sprzeciwia się nieprawości i jednocześnie bawi do łez. Niezwykle żywiołowa muzyka Rossiniego nadaje tym miłosnym perypetiom niesłychanej dynamiczności. Tempo i energia bijąca z tego dzieła młodego kompozytora towarzyszyły już powstawaniu Cyrulika: wedle obiegowej legendy libretto powstało w 12 dni, a muzyka do całej opery – w niespełna dwa tygodnie. Pomimo licznych problemów podczas samej premiery, która stała się wielkim niepowodzeniem, opowieść o Figarze zyskała rozgłos, a Rossini stał się jednym z najpopularniejszych kompozytorów swoich czasów.
Balet, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Balet, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Galeria zdjęć
5 ZdjęćCyrulik sewilski - trailer
odtwórz