balet
Don Kichot
Ludwig Minkus
balet komiczny w trzech aktach
Informacje szczegółowe
Kompozytor
Ludwig Minkus
Czas trwania
2 h 35 min (2 przerwy)
Libretto
wg libretta Mariusa Petipy na kanwie powieści Miguela de Cervantesa: Izabela Sokołowska-Boulton, Wojciech Warszawski
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
Franck Chastrusse Colombier
choreografia (w oparciu o balet Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego)
Izabela Sokołowska-Boulton
Zastępczyni kierownika baletu, choreografka
Wybitna tancerka młodego pokolenia. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. W latach 2002-2007 solistka Royal Danish Ballet (Duńskiego Baletu Królewskiego). Pedagożka tańca w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku w latach 2012-2016. Jurorka Ogólnopolskich Konkursów Baletowych. Absolwentka wydziału Pedagogiki Tańca i Baletu na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od września 2016 roku baletmistrzyni oraz zastępczyni kierownika baletu Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Laureatka wielu nagród i wyróżnień w kraju i zagranicą, m.in. jedynego w historii Polski złotego medalu na XX Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Warnie w roku 2002.
Jako tancerka klasyczna, neoklasyczna i współczesna kreowała główne role u najwybitniejszych choreografów XX i początku XXI wieku.
Dyrektorka artystyczna i autorka choreografii do spektakli Sopockiego Teatru Muzycznego Baabus Musicalis.
Wojciech Warszawski
Kierownik baletu.
Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1982 r. Bezpośrednio po szkole został zaangażowany do zespołu Teatru Wielkiego, a w 1988 roku został solistą. W dorobku artysty znalazły się takie partie, jak: Rotbart w Jeziorze łabędzim, Hilarion w Giselle, Drosselmeyer w Dziadku do orzechów, Espada w Don Kichocie i Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej. Z sukcesem wykonywał partie w baletach współczesnych: Adama w After Eden Johna Butlera, Tytusa w Muzach Chopina (choreografia Wołk-Karaczewskiego), Putyfara w Legendzie o Józefie w wersji Wesołowskiego oraz Księcia Griemina w Onieginie Cranko. Tańczył gościnnie na scenach włoskich z zespołem wybitnej rzymskiej baleriny Margherity Parrilli; partnerował jej jako Don José w Carmen-suicie (choreografia Alberta Alonso). Występował z baletem warszawskim nie tylko w siedzibie i na scenach krajowych, ale także za granicą. W 2009 roku zakończył karierę sceniczną, ale zainteresował się pracą choreograficzną.
scenografia i projekt animacji
Damian Styrna
Scenograf.
Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Grafik, ilustrator, autor scenografii i animacji spektakli, koncertów i realizacji telewizyjnych. Laureat 16 Yach Film Festiwal 2007 za videoklip „Jesteśmy na wczasach” zespołu Raz Dwa Trzy. Otrzymał nominacje do „Fryderyków 2008” w kategorii najlepsza oprawa graficzna, videoklip roku - reżyseria. Laureat „Złotej Maski” 2016 za scenografię do spektaklu „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Autor scenografii wielu spektakli na licznych scenach w całej Polsce.
kostiumy
Hanna Wójcikowska-Szymczak
multimedia
Eliasz Styrna
Multimedia.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Intermediów, obecnie doktorant na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Porusza się w różnych mediach, działa z i na przestrzeni, tworzy obiekty, sytuacje, instalacje, dźwięk, NFT, zajmują go absurd, fenomeny rzeczywistości i pojęcie prawdy.
Wystawia swoje prace w kraju i zagranicą, współautor kilkudziesięciu wystaw, współzałożyciel i członek grup artystycznych Opcja i L14. Od kilkunastu lat tworzy i projektuje na potrzeby sceny, opery, teatru, koncertów i widowisk. W swoim dorobku ma wideo, animacje, mapping i rozwiązania multimedialne do kilkudziesięciu realizacji.
Współpracował z reżyserami takimi jak Adam Orzechowski, Beniamin Bukowski, Daniel Arbaczewski, Witold Mazurkiewicz, Jerzy Jan Połoński, Maria Sartova, Paweł Szkotak czy Wojciech Kościelniak. Pracował w wielu teatrach w całej Polsce.
asystentka scenografa i kostiumografki
Ewelina Guzewicz
reżyseria świateł
Piotr Miszkiewicz
asystent reżysera świateł
Maciej Kaczerski
asystent wykonawcy multimediów
Michał Lewandowski
autor plakatu
Damian Styrna
Scenograf.
Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Grafik, ilustrator, autor scenografii i animacji spektakli, koncertów i realizacji telewizyjnych. Laureat 16 Yach Film Festiwal 2007 za videoklip „Jesteśmy na wczasach” zespołu Raz Dwa Trzy. Otrzymał nominacje do „Fryderyków 2008” w kategorii najlepsza oprawa graficzna, videoklip roku - reżyseria. Laureat „Złotej Maski” 2016 za scenografię do spektaklu „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Autor scenografii wielu spektakli na licznych scenach w całej Polsce.
Opis
Don Kichot Ludwika Minkusa to jeden z najbardziej znanych baletów klasycznych. Opowieść o parze zakochanych, których dzieje splatają się z losami błędnego rycerza. Historia niezwykle zabawna, barwna i żywiołowa, nie tylko za sprawą fabuły, ale przede wszystkim muzyki odwołującej się do hiszpańskich rytmów.
Obsada według terminu
Don Kichot
Wojciech Warszawski
Kierownik baletu.
Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1982 r. Bezpośrednio po szkole został zaangażowany do zespołu Teatru Wielkiego, a w 1988 roku został solistą. W dorobku artysty znalazły się takie partie, jak: Rotbart w Jeziorze łabędzim, Hilarion w Giselle, Drosselmeyer w Dziadku do orzechów, Espada w Don Kichocie i Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej. Z sukcesem wykonywał partie w baletach współczesnych: Adama w After Eden Johna Butlera, Tytusa w Muzach Chopina (choreografia Wołk-Karaczewskiego), Putyfara w Legendzie o Józefie w wersji Wesołowskiego oraz Księcia Griemina w Onieginie Cranko. Tańczył gościnnie na scenach włoskich z zespołem wybitnej rzymskiej baleriny Margherity Parrilli; partnerował jej jako Don José w Carmen-suicie (choreografia Alberta Alonso). Występował z baletem warszawskim nie tylko w siedzibie i na scenach krajowych, ale także za granicą. W 2009 roku zakończył karierę sceniczną, ale zainteresował się pracą choreograficzną.
Sancho Panza
Michał Zelent
Kitri
Mayu Takata
Basilio
Gento Yoshimoto
Espada
Jacopo Severini
Tancerka uliczna
Natalia Cedrowicz
Królowa driad
Rei Yamamoto
Amorek
Maria Kielan-Yoshimoto
Gamache
Daniel Morrison
Lorenzo
Radosław Palutkiewicz
Dolores
Anna Wierzchucka-Tryksza
Mała Cyganeczka
Maja Boulton
Dulcynea, Księżna
Dorota Więckowska
Przyjaciółki Kitri
Milena Crameri
Sayaka Haruna-Kondracka
Don Kichot
Wojciech Warszawski
Kierownik baletu.
Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1982 r. Bezpośrednio po szkole został zaangażowany do zespołu Teatru Wielkiego, a w 1988 roku został solistą. W dorobku artysty znalazły się takie partie, jak: Rotbart w Jeziorze łabędzim, Hilarion w Giselle, Drosselmeyer w Dziadku do orzechów, Espada w Don Kichocie i Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej. Z sukcesem wykonywał partie w baletach współczesnych: Adama w After Eden Johna Butlera, Tytusa w Muzach Chopina (choreografia Wołk-Karaczewskiego), Putyfara w Legendzie o Józefie w wersji Wesołowskiego oraz Księcia Griemina w Onieginie Cranko. Tańczył gościnnie na scenach włoskich z zespołem wybitnej rzymskiej baleriny Margherity Parrilli; partnerował jej jako Don José w Carmen-suicie (choreografia Alberta Alonso). Występował z baletem warszawskim nie tylko w siedzibie i na scenach krajowych, ale także za granicą. W 2009 roku zakończył karierę sceniczną, ale zainteresował się pracą choreograficzną.
Sancho Panza
Bartosz Białowąs
Kitri
Rei Yamamoto
Basilio
Jacopo Severini
Espada
Victor Manuel Verdecia Rodriguez
Tancerka uliczna
Sara Lemus
Królowa driad
Wiktoria Byczkowska
Amorek
Milena Crameri
Gamache
Robert Kulanin
Lorenzo
Radosław Palutkiewicz
Dolores
Anna Wierzchucka-Tryksza
Mała Cyganeczka
Maja Boulton
Dulcynea, Księżna
Dorota Więckowska
Przyjaciółki Kitri
Ewelina Adamczyk
Oliwia Bryłkowska
Don Kichot
Wojciech Warszawski
Kierownik baletu.
Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1982 r. Bezpośrednio po szkole został zaangażowany do zespołu Teatru Wielkiego, a w 1988 roku został solistą. W dorobku artysty znalazły się takie partie, jak: Rotbart w Jeziorze łabędzim, Hilarion w Giselle, Drosselmeyer w Dziadku do orzechów, Espada w Don Kichocie i Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej. Z sukcesem wykonywał partie w baletach współczesnych: Adama w After Eden Johna Butlera, Tytusa w Muzach Chopina (choreografia Wołk-Karaczewskiego), Putyfara w Legendzie o Józefie w wersji Wesołowskiego oraz Księcia Griemina w Onieginie Cranko. Tańczył gościnnie na scenach włoskich z zespołem wybitnej rzymskiej baleriny Margherity Parrilli; partnerował jej jako Don José w Carmen-suicie (choreografia Alberta Alonso). Występował z baletem warszawskim nie tylko w siedzibie i na scenach krajowych, ale także za granicą. W 2009 roku zakończył karierę sceniczną, ale zainteresował się pracą choreograficzną.
Sancho Panza
Filip Michalak
Kitri
Mayu Takata
Basilio
Gento Yoshimoto
Espada
Russell Nokes
Tancerka uliczna
Sayaka Haruna-Kondracka
Królowa driad
Wiktoria Byczkowska
Amorek
Ewelina Adamczyk
Gamache
Daniel Morrison
Lorenzo
Radosław Palutkiewicz
Dolores
Anna Wierzchucka-Tryksza
Mała Cyganeczka
Maja Boulton
Dulcynea, Księżna
Dorota Więckowska
Przyjaciółki Kitri
Milena Crameri
Sayaka Haruna-Kondracka
Don Kichot
Wojciech Warszawski
Kierownik baletu.
Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1982 r. Bezpośrednio po szkole został zaangażowany do zespołu Teatru Wielkiego, a w 1988 roku został solistą. W dorobku artysty znalazły się takie partie, jak: Rotbart w Jeziorze łabędzim, Hilarion w Giselle, Drosselmeyer w Dziadku do orzechów, Espada w Don Kichocie i Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej. Z sukcesem wykonywał partie w baletach współczesnych: Adama w After Eden Johna Butlera, Tytusa w Muzach Chopina (choreografia Wołk-Karaczewskiego), Putyfara w Legendzie o Józefie w wersji Wesołowskiego oraz Księcia Griemina w Onieginie Cranko. Tańczył gościnnie na scenach włoskich z zespołem wybitnej rzymskiej baleriny Margherity Parrilli; partnerował jej jako Don José w Carmen-suicie (choreografia Alberta Alonso). Występował z baletem warszawskim nie tylko w siedzibie i na scenach krajowych, ale także za granicą. W 2009 roku zakończył karierę sceniczną, ale zainteresował się pracą choreograficzną.
Sancho Panza
Michał Zelent
Kitri
Rei Yamamoto
Basilio
Jacopo Severini
Espada
Victor Manuel Verdecia Rodriguez
Tancerka uliczna
Sara Lemus
Królowa driad
Mayu Takata
Amorek
Maria Kielan-Yoshimoto
Gamache
Robert Kulanin
Lorenzo
Radosław Palutkiewicz
Dolores
Anna Wierzchucka-Tryksza
Mała Cyganeczka
Maja Boulton
Dulcynea, Księżna
Dorota Więckowska
Przyjaciółki Kitri
Ewelina Adamczyk
Oliwia Bryłkowska
Galeria zdjęć
10 Zdjęć
Mayu Takata (Kitri), Gento Yoshimoto (Basilio)
Krzysztof Mystkowski / KFP
Mayu Takata (Kitri), tancerze Baletu
Krzysztof Mystkowski / KFP
Ewelina Adamczyk (Amorek), uczennice Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku
Krzysztof Mystkowski / KFP
Mayu Takata (Kitri)
Krzysztof Mystkowski / KFP
Ruaidhri Maguire (Espada), Natalia Cedrowicz (Mercedes)
Krzysztof Mystkowski / KFP
Bartłomiej Więckowski (Don Kichot), Filip Michalak (Sancho Panza)
Krzysztof Mystkowski / KFP
Mayu Takata (Kitri), tancerze OB
Krzysztof Mystkowski / KFP
Johannes Nolden (Gamache), tancerze Baletu
Krzysztof Mystkowski / KFP
Mayu Takata (Kitri)
Krzysztof Mystkowski / KFP
Milena Crameri i Sayaka Haruna-Kondracka (przyjaciółki Kitri)
Krzysztof Mystkowski / KFP