Informacje szczegółowe
Kompozytor
Stanisław Moniuszko
Czas trwania
2 h 50 min (2 przerwy)
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
Monika Wolińska
reżyseria
Krystyna Janda
choreografia i konsultacja reżyserska
Emil Wesołowski
choreografia
scenografia i kostiumy
Weronika Karwowska
przygotowanie chóru
Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. W grudniu 2023 r. uzyskała tytuł doktora sztuki AM Gdańsk, a jej rozprawa doktorska pt.: "Aspekty wykonawcze i rola partii chóru dziecięcego w wokalno-instrumentalnych dziełach scenicznych" została wyróźniona.
Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
reżyseria oświetlenia
Katarzyna Łuszczyk
multimedia
Zoom Media sp. z o.o.
asystent kierownika muzycznego
Michał Krężlewski
asystentka reżyserki
Magdalena Szlawska
asystentki scenografki
Sabina Czupryńska
Zuzanna Kubicz
asystent reżyserki świateł
Michał Stenzel
realizacja multimediów
Michał Lewandowski
realizacja dźwięku
Marcin Dąbrowski
Opis
Żartobliwy i ironiczny komentarz zachowań społeczeństwa przełomu XVIII i XIX wieku. Młoda wdowa, tytułowa Hrabina, pragnie zdobyć przystojnego oficera Kazimierza. Jego uczucia z kolei obudziła Bronia, dziewczyna pochodząca ze szlacheckiej rodziny. Akcja, wypełniona perypetiami bohaterów, dąży do szczęśliwego finału, w którym Bronia wychodzi za Kazimierza, a zmanierowana Hrabina odchodzi pokonana.
W ten sposób Moniuszko i jego librecista, Włodzimierz Wolski, zaznaczają kilka płaszczyzn operowej opowieści. Z jednej jest to oczywiście historia zakochania i konkurowania dwóch kobiet o względy mężczyzny. Z drugiej strony Hrabina jest uroczym dokumentem ukazującym ówczesne życie wyższych sfer i zubożałej szlachty. Z trzeciej natomiast opera ta prezentuje poglądy samych twórców, którzy w dość wyraźny sposób okazują sympatię tej drugiej grupie społecznej. Nie kryją się też w całym dziele ze swoimi patriotycznymi poglądami. Wszystko to uwydatnione jest w warstwie muzycznej, która oddaje charakter nie tylko kolejnych scen, ale także poszczególnych grup społecznych, a niekiedy i postaci.
W gdańskiej realizacji wątek patriotyczny zostaje zepchnięty na dalszy tor, zaś na pierwszy plan wychodzą problemy współczesności – pałacem Hrabiny staje się centrum handlowe, które w dzisiejszym świecie konsumpcjonizmu urasta do rangi najważniejszej przestrzeni publicznej.
Spektakl 17 lutego 2023 jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego "Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W ten sposób Moniuszko i jego librecista, Włodzimierz Wolski, zaznaczają kilka płaszczyzn operowej opowieści. Z jednej jest to oczywiście historia zakochania i konkurowania dwóch kobiet o względy mężczyzny. Z drugiej strony Hrabina jest uroczym dokumentem ukazującym ówczesne życie wyższych sfer i zubożałej szlachty. Z trzeciej natomiast opera ta prezentuje poglądy samych twórców, którzy w dość wyraźny sposób okazują sympatię tej drugiej grupie społecznej. Nie kryją się też w całym dziele ze swoimi patriotycznymi poglądami. Wszystko to uwydatnione jest w warstwie muzycznej, która oddaje charakter nie tylko kolejnych scen, ale także poszczególnych grup społecznych, a niekiedy i postaci.
W gdańskiej realizacji wątek patriotyczny zostaje zepchnięty na dalszy tor, zaś na pierwszy plan wychodzą problemy współczesności – pałacem Hrabiny staje się centrum handlowe, które w dzisiejszym świecie konsumpcjonizmu urasta do rangi najważniejszej przestrzeni publicznej.
Spektakl 17 lutego 2023 jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego "Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.