Informacje szczegółowe
Kompozytor
Leonard Bernstein
Czas trwania
3 h (1 przerwa)
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
José Maria Florêncio
José Maria Florêncio
Dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.
Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro także jest Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
reżyseria
Anna Wieczur
scenografia i kostiumy
Ewa Gdowiok
choreografia
Leszek Bzdyl
reżyseria świateł
Paulina Góral-Stykowska
asystent dyrygenta
Jacek Brzoznowski
asystent scenografa i kostiumografa
Zuzanna Kubicz
asystent reżysera świateł
Michał Stenzel
przygotowanie Chóru
Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. W grudniu 2023 r. uzyskała tytuł doktora sztuki AM Gdańsk, a jej rozprawa doktorska pt.: "Aspekty wykonawcze i rola partii chóru dziecięcego w wokalno-instrumentalnych dziełach scenicznych" została wyróźniona.
Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
projekcje multimedialne
Marek Zygmunt
Opis
Operetkowy Kandyd Leonarda Bernsteina to nie moralizatorski traktat, a ironiczna i zabawna historia przemawiająca do wszystkich. Dzieło Bernsteina, inspirowane powiastką filozoficzną Voltaire’a, przeszło liczne modyfikacje, aby zaistnieć w świadomości odbiorców. Różne wersje libretta oraz zmiany w partyturze spowodowały, że od Stanów do Europy wędrowało kilka odmian dzieła.
Ta alegoryczna opowieść o wędrówce w poszukiwaniu „najlepszego ze światów” i próbie jego zrozumienia stawia przed czytelnikiem i widzem trudne, lecz ważne pytania. Leonard Bernstein, kompozytor muzyki symfonicznej, kameralnej, baletowej, filmowej oraz twórca musicali dla Broadwayu, pracował równolegle nad Kandydem i West Side Story, ale to dzieło bazujące na francuskim pierwowzorze Woltera szybciej doczekało się premiery.
W realizacji Anny Wieczur (reżyseria) oraz Ewy Gdowiok (scenografia i kostiumy) przeniesiemy się do klasycznego świata, pełnego starych rycin oraz morskich podróży, ale też skupimy się na uniwersalnych zagadnieniach Kandyda – jaki jest sens naszego życia, czy więcej w nas dobra czy zła, jakimi motywacjami się kierujemy? Kierownikiem muzycznym premiery jest José Maria Florêncio. W spektaklu wykorzystano zdjęcia obiektów pochodzących ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Ta alegoryczna opowieść o wędrówce w poszukiwaniu „najlepszego ze światów” i próbie jego zrozumienia stawia przed czytelnikiem i widzem trudne, lecz ważne pytania. Leonard Bernstein, kompozytor muzyki symfonicznej, kameralnej, baletowej, filmowej oraz twórca musicali dla Broadwayu, pracował równolegle nad Kandydem i West Side Story, ale to dzieło bazujące na francuskim pierwowzorze Woltera szybciej doczekało się premiery.
W realizacji Anny Wieczur (reżyseria) oraz Ewy Gdowiok (scenografia i kostiumy) przeniesiemy się do klasycznego świata, pełnego starych rycin oraz morskich podróży, ale też skupimy się na uniwersalnych zagadnieniach Kandyda – jaki jest sens naszego życia, czy więcej w nas dobra czy zła, jakimi motywacjami się kierujemy? Kierownikiem muzycznym premiery jest José Maria Florêncio. W spektaklu wykorzystano zdjęcia obiektów pochodzących ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Galeria zdjęć
6 ZdjęćKandyd - trailer
odtwórz