Informacje szczegółowe
Kompozytor
Jorge Antunes
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kompozytor
Jorge Antunes
kierownictwo muzyczne
José Maria Florêncio
José Maria Florêncio
Dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.
Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro także jest Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
reżyseria
Romuald Wicza-Pokojski
Reżyser, dramaturg, manager, doktor w dziedzinie sztuki filmowej i teatralnej. Jest twórcą awangardowym, eksperymentatorem w obszarze języka i form teatralnych, nastawionym na społeczny wymiar teatru. W 2017 otrzymał brązowy medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Laureat Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska 2016 za całokształt dorobku artystycznego.
W 1991 założył autorski Teatr Wiczy, uważany za legendarny teatr alternatywny mający wpływ na rozwój teatru zaangażowanego w Polsce. Wykładał na Uniwersytecie Gdańskim, Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 2008–2011 pracował jako dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, jest współautorem strategii kulturalnej Wolność kultury. Kultura Wolności przygotowanej dla Gdańska.
Od 2011 do 2019 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Miniatura w Gdańsku. Od 2018 dyrektor Opery Bałtyckiej, gdzie zrealizował opery: Thais, Olga, Judyta, Syn marnotrawny, Madama Butterfly, Król Roger, Rigoletto.
scenografia i kostiumy
Hanna Wójcikowska-Szymczak
choreografia
Izabela Sokołowska-Boulton
Zastępczyni kierownika baletu, choreografka
Wybitna tancerka młodego pokolenia. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. W latach 2002-2007 solistka Royal Danish Ballet (Duńskiego Baletu Królewskiego). Pedagożka tańca w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku w latach 2012-2016. Jurorka Ogólnopolskich Konkursów Baletowych. Absolwentka wydziału Pedagogiki Tańca i Baletu na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od września 2016 roku baletmistrzyni oraz zastępczyni kierownika baletu Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Laureatka wielu nagród i wyróżnień w kraju i zagranicą, m.in. jedynego w historii Polski złotego medalu na XX Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Warnie w roku 2002.
Jako tancerka klasyczna, neoklasyczna i współczesna kreowała główne role u najwybitniejszych choreografów XX i początku XXI wieku.
Dyrektorka artystyczna i autorka choreografii do spektakli Sopockiego Teatru Muzycznego Baabus Musicalis.
przygotowanie Chóru
Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. W grudniu 2023 r. uzyskała tytuł doktora sztuki AM Gdańsk, a jej rozprawa doktorska pt.: "Aspekty wykonawcze i rola partii chóru dziecięcego w wokalno-instrumentalnych dziełach scenicznych" została wyróźniona.
Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
Opis
Europejska prapremiera spektaklu, który jak dotąd był wystawiany tylko w krajach Ameryki Południowej. Olga – skomponowana przez Jorge Antunesa do libretta Gersona Vale – to historia silnej i pełnej pasji kobiety, która poddała się ułudzie pięknych idei. Olga Benário Prestes, działaczka komunistyczna żydowskiego pochodzenia, całe swoje życie poświęciła walce o to, w co wierzyła – wolność jednostki. Aresztowana i zgładzona przez nazistów stała się jednym z symboli rewolucji.
Jorge Antunes – profesor Uniwersytetu w Brazylii, pionier muzyki elektronicznej – napisał operę w latach 1987–1997, ale zobaczyć ją mógł dopiero w 2006 roku, kiedy wystawiono ją po raz pierwszy na scenie Theatro Municipal de São Paulo. Europejska prapremiera spektaklu w Operze Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się 11 października.
Olga zostanie wystawiona osiem razy od października 2019 do marca 2020 roku. Pomysłodawcą inscenizacji jest dyrygent José Maria Florêncio, dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej. Spektakl wyreżyserował dyrektor naczelny Opery – Romuald Wicza-Pokojski. Za scenografię odpowiada Hanna Wójcikowska- Szymczak.
Jorge Antunes – profesor Uniwersytetu w Brazylii, pionier muzyki elektronicznej – napisał operę w latach 1987–1997, ale zobaczyć ją mógł dopiero w 2006 roku, kiedy wystawiono ją po raz pierwszy na scenie Theatro Municipal de São Paulo. Europejska prapremiera spektaklu w Operze Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się 11 października.
Olga zostanie wystawiona osiem razy od października 2019 do marca 2020 roku. Pomysłodawcą inscenizacji jest dyrygent José Maria Florêncio, dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej. Spektakl wyreżyserował dyrektor naczelny Opery – Romuald Wicza-Pokojski. Za scenografię odpowiada Hanna Wójcikowska- Szymczak.