Baltic Opera Festival
Pasja wg świętego Łukasza (BOF 2025)
Krzysztof Penderecki
oratorium performatywne
W plenerze
Informacje szczegółowe
Kompozytor
Krzysztof Penderecki
Gdzie?
Opera Leśna w Sopocie
Realizatorzy
reżyseria
Barbara Wiśniewska
dramaturg
Marcin Cecko
scenografia
Magdalena Musiał
Scenografię studiowała u prof. W. Skalickiego w Grazu i W. Minksa w Hamburgu. Współpracowała z teatrami w Niemczech i Polsce, m.in. Deutsches Theater, Maxim Gorki Theater w Berlinie, Schauspiel Leipzig, Theater Bremen i Frankfurt, Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Teatr Wielki i TR Warszawa, Teatr Śląski, współpracując z Mikołajem Grabowskim, Michałem Zadarą, Grzegorzem Jarzyną, Barbarą Wysocką i Michałem Kotańskim oraz Robertem Talarczykiem.
Współpracowała z Mariuszem Trelińskim i Borisem Kudličką tworząc kostiumy, m.in. do Jolanty Czajkowskiego, Orfeusza i Eurydyki Glucka, Borysa Godunova Mussorgskiego dla scen w Mariinsky Theatre w Petersburgu, Lithuanian National Opera w Wilnie, Slovenské Národné Divadlo w Bratyslawie, La Monnaie w Brukseli, Israeli Opera w Tel Avivie oraz Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
Od 2011 stworzyła wiele scenografii współpracując z Milanem Peschelem.
W 2009 otrzymała nagrodę im. Leona Schillera za twórcze osiągnięcia w dziedzinie scenografii.
Współpracowała z Mariuszem Trelińskim i Borisem Kudličką tworząc kostiumy, m.in. do Jolanty Czajkowskiego, Orfeusza i Eurydyki Glucka, Borysa Godunova Mussorgskiego dla scen w Mariinsky Theatre w Petersburgu, Lithuanian National Opera w Wilnie, Slovenské Národné Divadlo w Bratyslawie, La Monnaie w Brukseli, Israeli Opera w Tel Avivie oraz Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
Od 2011 stworzyła wiele scenografii współpracując z Milanem Peschelem.
W 2009 otrzymała nagrodę im. Leona Schillera za twórcze osiągnięcia w dziedzinie scenografii.
kostiumy
Emil Wysocki
reżyseria świateł
Bogumił Palewicz
multimedia
Bartek Macias
choreografia i ruch sceniczny
Weronika Pelczyńska
koordynacja przygotowania chórów
Agnieszka Franków-Żelazny
asystent reżysera
Jan Tuźnik
Opis
Pierwsza w historii sceniczna interpretacja Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego.
Pasja według św. Łukasza to monumentalne dzieło wokalno-instrumentalne Krzysztofa Pendereckiego, skomponowane w 1966 roku z okazji tysiąclecia chrztu Polski. Utwór oparty jest na tekstach z Ewangelii św. Łukasza oraz fragmentach liturgicznych i łacińskich hymnów pasyjnych.
Dzieło łączy nowoczesne techniki kompozytorskie, takie jak sonoryzm, z tradycyjną formą pasji barokowej. Wyróżnia się silnym ładunkiem emocjonalnym, dramatyzmem i oryginalnym brzmieniem i wykonywane jest w formie koncertowej. Obsada obejmuje 3 solistów, recytatora, chór chłopięcy, 3 chóry mieszane oraz rozbudowaną orkiestrę. Premiera odbyła się 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster (Niemcy) i przyniosła Pendereckiemu międzynarodowe uznanie, potwierdzając jego pozycję jako jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku.
Zgodnie z intencją i marzeniem dyrektora artystycznego Baltic Opera Festival - Tomasza Koniecznego, po raz pierwszy to niezwykłe dzieło zostanie zaprezentowane w przestrzeni Opery Leśnej w Sopocie, jako oratorium performatywne, wzbogacone o kreację sceniczną.
Pasja według św. Łukasza to monumentalne dzieło wokalno-instrumentalne Krzysztofa Pendereckiego, skomponowane w 1966 roku z okazji tysiąclecia chrztu Polski. Utwór oparty jest na tekstach z Ewangelii św. Łukasza oraz fragmentach liturgicznych i łacińskich hymnów pasyjnych.
Dzieło łączy nowoczesne techniki kompozytorskie, takie jak sonoryzm, z tradycyjną formą pasji barokowej. Wyróżnia się silnym ładunkiem emocjonalnym, dramatyzmem i oryginalnym brzmieniem i wykonywane jest w formie koncertowej. Obsada obejmuje 3 solistów, recytatora, chór chłopięcy, 3 chóry mieszane oraz rozbudowaną orkiestrę. Premiera odbyła się 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster (Niemcy) i przyniosła Pendereckiemu międzynarodowe uznanie, potwierdzając jego pozycję jako jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku.
Zgodnie z intencją i marzeniem dyrektora artystycznego Baltic Opera Festival - Tomasza Koniecznego, po raz pierwszy to niezwykłe dzieło zostanie zaprezentowane w przestrzeni Opery Leśnej w Sopocie, jako oratorium performatywne, wzbogacone o kreację sceniczną.