EU
Repertuar Kup bilet
opera

Aida

Giuseppe Verdi

opera w czterech aktach

Dwie kobiety skierowane twarzami do siebie. Kobieta po lewej ma suknię niebiesko-złotą i czarne upięte włosy. Kobieta po prawej ma ogromne złote skrzydła przymocowane do ramion.

Informacje szczegółowe

Kompozytor

Giuseppe Verdi

Libretto

Antonio Ghislanzoni

Tłumaczenie libretta / przekład

Dorota Sawka

Język

włoski / polskie napisy wyświetlane nad sceną

Premiera w Operze Bałtyckiej

kierownictwo muzyczne

George Tchitchinadze

George Tchitchinadze

Karierę jako dyrygent operowy rozpoczął w 1998 roku, prowadząc Koncert Galowy Międzynarodowego Festiwalu Operowego w Tibilisi. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tibilisi. Współpracował z kilkoma polskimi orkiestrami, takimi jak Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz orkiestrami ze świata: Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Państwową Orkiestrą Symfoniczną Azerbejdżanu, Syryjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, a także Duńską Radiową Orkiestrą Symfoniczną i Holenderską Orkiestrą Symfoniczną w Enschede. Odbył wiele tras koncertowych, m.in. po Izraelu z Państwową Operą i Baletem Tbilisi. Pełnił też funkcję Dyrektora Muzycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Saga (Japonia).

inscenizacja i reżyseria

Anna Wieczur

scenografia

Damian Styrna

Damian Styrna

Scenograf. Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Grafik, ilustrator, autor scenografii i animacji spektakli, koncertów i realizacji telewizyjnych. Laureat 16 Yach Film Festiwal 2007 za videoklip „Jesteśmy na wczasach” zespołu Raz Dwa Trzy. Otrzymał nominacje do „Fryderyków 2008” w kategorii najlepsza oprawa graficzna, videoklip roku - reżyseria. Laureat „Złotej Maski” 2016 za scenografię do spektaklu „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Autor scenografii wielu spektakli na licznych scenach w całej Polsce.

multimedia

Eliasz Styrna

Eliasz Styrna

Multimedia. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Intermediów, obecnie doktorant na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Porusza się w różnych mediach, działa z i na przestrzeni, tworzy obiekty, sytuacje, instalacje, dźwięk, NFT, zajmują go absurd, fenomeny rzeczywistości i pojęcie prawdy. Wystawia swoje prace w kraju i zagranicą, współautor kilkudziesięciu wystaw, współzałożyciel i członek grup artystycznych Opcja i L14. Od kilkunastu lat tworzy i projektuje na potrzeby sceny, opery, teatru, koncertów i widowisk. W swoim dorobku ma wideo, animacje, mapping i rozwiązania multimedialne do kilkudziesięciu realizacji. Współpracował z reżyserami takimi jak Adam Orzechowski, Beniamin Bukowski, Daniel Arbaczewski, Witold Mazurkiewicz, Jerzy Jan Połoński, Maria Sartova, Paweł Szkotak czy Wojciech Kościelniak. Pracował w wielu teatrach w całej Polsce.

kostiumy

Anna Chadaj

Anna Chadaj

Kostiumy, scenografia Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 roku. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, operach oraz teatrach lalek. Współpracuje z wieloma teatrami w Polsce. W 2015 roku reprezentowała Polskę na wystawie podsumowującej 25-lecie kostiumografii światowej na quadrienalle scenograficznym w Pradze oraz na Costume design at the turn of the century: 1990–2015 w A. A. Bakhrushin State Central Theatre Museum w Moskwie. Jest autorką kostiumów Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W sezonie teatralnym 2013/2014 otrzymała Złotą Maskę za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych ("Koralina"), a w sezonie 2016/2017 w Łodzi otrzymała Złotą Maskę za najlepsze kostiumy do spektaklu "Lamaila". Za "Umwuka" we Wrocławiu otrzymała wyróżnienie za najlepszą scenografię sezonu teatralnego 2013/2014 (wg. portalu teatralnego Teatr dla Was).

reżyseria świateł

Paulina Góral-Stykowska

choreografia

Izabela Sokołowska-Boulton

Izabela Sokołowska-Boulton

Zastępczyni kierownika baletu, choreografka Wybitna tancerka młodego pokolenia. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. W latach 2002-2007 solistka Royal Danish Ballet (Duńskiego Baletu Królewskiego). Pedagożka tańca w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku w latach 2012-2016. Jurorka Ogólnopolskich Konkursów Baletowych. Absolwentka wydziału Pedagogiki Tańca i Baletu na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od września 2016 roku baletmistrzyni oraz zastępczyni kierownika baletu Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Laureatka wielu nagród i wyróżnień w kraju i zagranicą, m.in. jedynego w historii Polski złotego medalu na XX Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Warnie w roku 2002. Jako tancerka klasyczna, neoklasyczna i współczesna kreowała główne role u najwybitniejszych choreografów XX i początku XXI wieku. Dyrektorka artystyczna i autorka choreografii do spektakli Sopockiego Teatru Muzycznego Baabus Musicalis.

Wojciech Warszawski

Wojciech Warszawski

Kierownik baletu. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1982 r. Bezpośrednio po szkole został zaangażowany do zespołu Teatru Wielkiego, a w 1988 roku został solistą. W dorobku artysty znalazły się takie partie, jak: Rotbart w Jeziorze łabędzim, Hilarion w Giselle, Drosselmeyer w Dziadku do orzechów, Espada w Don Kichocie i Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej. Z sukcesem wykonywał partie w baletach współczesnych: Adama w After Eden Johna Butlera, Tytusa w Muzach Chopina (choreografia Wołk-Karaczewskiego), Putyfara w Legendzie o Józefie w wersji Wesołowskiego oraz Księcia Griemina w Onieginie Cranko. Tańczył gościnnie na scenach włoskich z zespołem wybitnej rzymskiej baleriny Margherity Parrilli; partnerował jej jako Don José w Carmen-suicie (choreografia Alberta Alonso). Występował z baletem warszawskim nie tylko w siedzibie i na scenach krajowych, ale także za granicą. W 2009 roku zakończył karierę sceniczną, ale zainteresował się pracą choreograficzną.

przygotowanie chóru

Agnieszka Długołęcka-Kuraś

Agnieszka Długołęcka-Kuraś

Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.

asystent wykonawcy multimediów

Michał Lewandowski

asystent reżyserki świateł

Michał Stenzel

asystentka scenografa i kostiumografki

Ewelina Guzewicz

asystentka reżyserki

Magdalena Szlawska

asystent kierownika muzycznego

Michał Krężlewski

Obecnie gramy

Aida - trailer

Monumentalna opera Giuseppe Verdiego. Intrygująca opowieść. Olśniewające kostiumy. Widowiskowa scenografia. Majestatyczna muzyka.

odtwórz odtwórz