Informacje szczegółowe
Kompozytor
Antonio Cagnoni
Czas trwania
2 h 20 min (1 przerwa)
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
Massimiliano Caldi
reżyseria

Paweł Szkotak
dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Polskiego w Poznaniu. Jest laureatem wielu nagród. Najważniejsze to: nagroda Kapituły Miasta Poznania, nagroda Fringe First, Critics Award i Hamanda Award na Festiwalu Teatralnym Fringe w Edynburgu dla spektaklu Carmen Funebre, nagroda Ministra Kultury, nagroda Ministra Spraw Zagranicznych, medal Gloria Artis, Paszport Polityki w dziedzinie teatru, otrzymał także Złoty Krzyż Zasługi z rąk Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Jego przedstawienia trafiały na festiwale teatralne w Bogocie, Chicago, Delhi, Filadelfii, Meksyku, Nowym Jorku, St. Petersburgu czy Seulu oraz prawie wszystkich krajach europejskich. Założony przez niego Teatr Biuro Podróży jest jednym z najbardziej uznanych polskich teatrów alternatywnych.
scenografia

Damian Styrna
Scenograf. Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Grafik, ilustrator, autor scenografii i animacji spektakli, koncertów i realizacji telewizyjnych. Laureat 16 Yach Film Festiwal 2007 za videoklip „Jesteśmy na wczasach” zespołu Raz Dwa Trzy. Otrzymał nominacje do „Fryderyków 2008” w kategorii najlepsza oprawa graficzna, videoklip roku - reżyseria. Laureat „Złotej Maski” 2016 za scenografię do spektaklu „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Autor scenografii wielu spektakli na licznych scenach w całej Polsce.
kostiumy

Anna Chadaj
Kostiumy, scenografia Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 roku. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, operach oraz teatrach lalek. Współpracuje z wieloma teatrami w Polsce. W 2015 roku reprezentowała Polskę na wystawie podsumowującej 25-lecie kostiumografii światowej na quadrienalle scenograficznym w Pradze oraz na Costume design at the turn of the century: 1990–2015 w A. A. Bakhrushin State Central Theatre Museum w Moskwie. Jest autorką kostiumów Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W sezonie teatralnym 2013/2014 otrzymała Złotą Maskę za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych ("Koralina"), a w sezonie 2016/2017 w Łodzi otrzymała Złotą Maskę za najlepsze kostiumy do spektaklu "Lamaila". Za "Umwuka" we Wrocławiu otrzymała wyróżnienie za najlepszą scenografię sezonu teatralnego 2013/2014 (wg. portalu teatralnego Teatr dla Was).
projekcje

Eliasz Styrna
Multimedia. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Intermediów, obecnie doktorant na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Porusza się w różnych mediach, działa z i na przestrzeni, tworzy obiekty, sytuacje, instalacje, dźwięk, NFT, zajmują go absurd, fenomeny rzeczywistości i pojęcie prawdy. Wystawia swoje prace w kraju i zagranicą, współautor kilkudziesięciu wystaw, współzałożyciel i członek grup artystycznych Opcja i L14. Od kilkunastu lat tworzy i projektuje na potrzeby sceny, opery, teatru, koncertów i widowisk. W swoim dorobku ma wideo, animacje, mapping i rozwiązania multimedialne do kilkudziesięciu realizacji. Współpracował z reżyserami takimi jak Adam Orzechowski, Beniamin Bukowski, Daniel Arbaczewski, Witold Mazurkiewicz, Jerzy Jan Połoński, Maria Sartova, Paweł Szkotak czy Wojciech Kościelniak. Pracował w wielu teatrach w całej Polsce.
reżyseria świateł
Piotr Miszkiewicz
ruch sceniczny

Iwona Runowska
Polska tancerka, choreografka i pedagog. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową im. Romana Turczynowicza w Warszawie[1]. Studentka na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydział Edukacji Muzycznej, specjalność Pedagogika Baletu. W latach 1984–1985 była związana z Państwowym Zespołem Pieśni i Tańca "Mazowsze". W latach 1985–1988 była tancerką Teatru Wielkiego w Warszawie. Występowała w premierowej obsadzie musicalu Metro, z którym była na Broadway Minskoff Theater. Stypendystka Joel Hall Dancers & Center. Współtworzyła choreografię takich widowisk jak: Gala "Teraz Polska" w Sali Kongresowej, otwarcie Międzynarodowych Igrzysk Polonijnych Lublin 2000, 10 lat TVP Polonia w Teatrze Polskim, Sopot Festival 2003, Sylwester w Dwójce 2003
przygotowanie Chóru

Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
asystent kierownika muzycznego
Michał Krężlewski
asystentka reżysera
Magdalena Szlawska
Opis
Ekskluzywna klinika Il Paradiso. Klimat jak z filmów Sorrentino. Umierającemu Don Bucefalowi impuls kompozytorski przywraca werwę. Personel i pacjenci, choć o operze nie mają pojęcia, zostają zaangażowani do spektaklu rozgrywającego się w antycznym Rzymie. O główne role konkurują ze sobą piękne pracownice sanatorium, w tle – podsycana ambicjami miłość. A jak się kończy? Happy endem oczywiście.
Jak dotąd Don Bucefala wystawiono w XXI wieku tylko dwa razy. W 2008 na Festival della Valle d’Itria, w 2014 – na Wexford Festival Opera. Od 31 stycznia 2020 zagości w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Reżyserem spektaklu jest Paweł Szkotak. W poprzednim sezonie Cyrulik sewilski w jego inscenizacji cieszył się uznaniem widzów i skutecznie poprawiał im humory.