Łaskawość Tytusa
Wolfgang Amadeusz Mozart
opera w 2 aktach

Informacje szczegółowe
Kompozytor
Wolfgang Amadeusz Mozart
Libretto
Caterino Mazzolà (na podstawie dramatu Pietra Metastasia)
Tłumaczenie libretta / przekład
Dorota Sawka
Język
włoski / polskie napisy wyświetlane nad sceną
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne

Yaroslav Shemet
Yaroslav Shemet to jeden z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając jedynie 26 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury. Koncertował z zespołami na całym świecie, m.in.: Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, Staatstheater Braunschweig, Sinfonia Varsovia, NFM Filharmonia Wrocławska. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House, a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 w produkcji „Poławiacze pereł” Georges’a Bizeta. Od 2021 pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej. Od stycznia 2023 dzieli swoje obowiązki pomiędzy Katowice a Gdańsk.
reżyseria
Maja Kleczewska
Studiowała psychologię na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie pracuje jako wykładowca reżyserii. Jest absolwentką krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, debiutowała spektaklem Jordan A. Reynolds i M. Buffini w Teatrze Słowackiego w Krakowie (2001). Zawodowo związana z teatrami w Krakowie, Warszawie, Hamburgu, Lublanie, Poznaniu, Opolu, Bydgoszczy, Wałbrzychu. Jej spektakle były pokazywane na festiwalach w Wenecji, Paryżu, Londynie, Berlinie, Tibilisi, Seulu, Madrycie, Nitrze. W 2023 zrealizowała ukraińską wersję Dziadów Mickiewicza w Teatrze Dramatycznym w Iwano-Frankiwsku. Laureatka nagród: Laur Konrada na festiwalu Interpretacje w Katowicach (Woyzeck i Dybuk), Olśnienia Onetu (Hamlet, Pod presją, Dziady), Paszport Polityki (2006), Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013), Nagroda Srebrny Lew na Biennale di Venezia (2017), Nagroda miesięcznika „Teatr” im. K. Swinarskiego (2018), Grand Prix Boska Komedia (2018).
scenografia i reżyseria świateł

Justyna Łagowska
Scenografka, autorka kostiumów, reżyserka. Absolwentka ASP w Warszawie. Autorka scenografii do ponad sześćdziesięciu spektakli w teatrach polskich i niemieckich, a także na scenie moskiewskiego MChAT-u. Współpracowała m. in. z Małgorzatą Bogajewską, Remigiuszem Brzykiem, Markiem Fiedorem, Janem Klatą, Piotrem Kruszczyńskim, Pawłem Łysakiem, Wiktorem Rubinem, Robertem Talarczykiem, Maciejem Wojtyszką. Laureatka festiwali teatralnych m.in. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, Festiwalu Scenografów i Kostiumologów VizuArt w Rzeszowie. Wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2011) za koncepcję wizualną przedstawienia Utwór o Matce i Ojczyźnie (Teatr Polski we Wrocławiu). Nagrodzona za kostiumy do spektaklu Wesele (2018) na 43. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych oraz na II Festiwalu Scenografii i Kostiumów “Scena w Budowie” w Lublinie.
kostiumy
Konrad Parol
choreografia i ruch sceniczny
Kaya Kołodziejczyk
projekcje multimedialne, live-video
Marek Zygmunt
przygotowanie chóru

Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
warstwa elektroniczna
Cezary Duchnowski
asystentka dyrygenta
Aleksandra Melaniuk
asystentki reżyserki
Magdalena Milczarska
Magdalena Szlawska
asystentka scenografki i kostiumografa
Karolina Kociołkowska
asystent reżyserki świateł
Maciej Kaczerski
asystent ds. multimediów
Michał Lewandowski
Opis
Ostatnia opera Mozarta, napisana przez kompozytora na dwa miesiące przed śmiercią. Libretto na przykładzie cesarza rzymskiego Tytusa ukazuje rozterki władcy – wewnętrzne rozdarcie pomiędzy powinnością wynikającą z pełnionej funkcji a osobistymi przekonaniami i uczuciami.
Spektakl przygotowuje Maja Kleczewska, doceniana i wielokrotnie nagradzana reżyserka teatralna, która w swoich inscenizacjach nie boi się stawiania trudnych,
a czasem niewygodnych, pytań o współczesność.
OPERA CHAT – 14 października 2023
Pół godziny przed spektaklem zapraszamy na prelekcję Jerzego Snakowskiego, który pokrótce zaprezentuje dzieło i wskaże możliwe ścieżki interpretacyjne, dzieląc się przy tym ciekawostkami i anegdotami związanymi z tytułem.
W przerwie na monitorach w foyer będzie można podejrzeć co podczas antraktu dzieje się za kulisami. A po spektaklu Jerzy Snakowski czekać będzie w foyer na tych, którzy będą chcieli na gorąco podzielić się swoimi refleksjami, emocjami czy wątpliwościami.
Wstęp na Opera Chat dla widzów posiadających bilet na spektakl 14 października.
Obsada
Tito
Aleksander Kunach
Jacek Szponarski
Vitellia
Aleksandra Orłowska
Aleksandra Kubas-Kruk
Servilia
Natalia Stepaniak
Marta Huptas
Sesto
Elżbieta Wróblewska
Gabriela Celińska-Mysław
Annio
Jakub Foltak
Gabriela Celińska-Mysław
Publio
Szymon Kobyliński
Michał Romanowski
realizacja recytatywów (pianoforte)
Maksym Zajączkiewicz
klarnet solo
Grzegorz Wieczorek
Orkiestra, Chór i Balet Opery Bałtyckiej
Obsada według terminu
Tito
Jacek Szponarski
Vitellia
Aleksandra Kubas-Kruk
Servilia
Marta Huptas
Sesto
Elżbieta Wróblewska
Annio
Gabriela Celińska-Mysław
Publio
Szymon Kobyliński
realizacja recytatywów (pianoforte)
Maksym Zajączkiewicz
klarnet solo
Grzegorz Wieczorek
dyrygent

Yaroslav Shemet
Yaroslav Shemet to jeden z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając jedynie 26 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury. Koncertował z zespołami na całym świecie, m.in.: Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, Staatstheater Braunschweig, Sinfonia Varsovia, NFM Filharmonia Wrocławska. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House, a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 w produkcji „Poławiacze pereł” Georges’a Bizeta. Od 2021 pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej. Od stycznia 2023 dzieli swoje obowiązki pomiędzy Katowice a Gdańsk.
Orkiestra, Chór i Balet Opery Bałtyckiej
Tito
Aleksander Kunach
Vitellia
Aleksandra Orłowska
Servilia
Natalia Stepaniak
Sesto
Elżbieta Wróblewska
Annio
Jakub Foltak
Publio
Szymon Kobyliński
realizacja recytatywów (pianoforte)
Maksym Zajączkiewicz
klarnet solo
Grzegorz Wieczorek
dyrygent

Yaroslav Shemet
Yaroslav Shemet to jeden z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając jedynie 26 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury. Koncertował z zespołami na całym świecie, m.in.: Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, Staatstheater Braunschweig, Sinfonia Varsovia, NFM Filharmonia Wrocławska. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House, a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 w produkcji „Poławiacze pereł” Georges’a Bizeta. Od 2021 pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej. Od stycznia 2023 dzieli swoje obowiązki pomiędzy Katowice a Gdańsk.
Orkiestra, Chór i Balet Opery Bałtyckiej
Tito
Jacek Szponarski
Vitellia
Aleksandra Orłowska
Servilia
Marta Huptas
Sesto
Gabriela Celińska-Mysław
Annio
Jakub Foltak
Publio
Michał Romanowski
realizacja recytatywów (pianoforte)
Maksym Zajączkiewicz
klarnet solo
Grzegorz Wieczorek
dyrygent

Yaroslav Shemet
Yaroslav Shemet to jeden z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając jedynie 26 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury. Koncertował z zespołami na całym świecie, m.in.: Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, Staatstheater Braunschweig, Sinfonia Varsovia, NFM Filharmonia Wrocławska. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House, a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 w produkcji „Poławiacze pereł” Georges’a Bizeta. Od 2021 pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej. Od stycznia 2023 dzieli swoje obowiązki pomiędzy Katowice a Gdańsk.
Orkiestra, Chór i Balet Opery Bałtyckiej
Tito
Aleksander Kunach
Vitellia
Aleksandra Orłowska
Servilia
Natalia Stepaniak
Sesto
Elżbieta Wróblewska
Annio
Jakub Foltak
Publio
Szymon Kobyliński
realizacja recytatywów (pianoforte)
Maksym Zajączkiewicz
klarnet solo
Grzegorz Wieczorek
dyrygent

Yaroslav Shemet
Yaroslav Shemet to jeden z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając jedynie 26 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury. Koncertował z zespołami na całym świecie, m.in.: Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, Staatstheater Braunschweig, Sinfonia Varsovia, NFM Filharmonia Wrocławska. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House, a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 w produkcji „Poławiacze pereł” Georges’a Bizeta. Od 2021 pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej. Od stycznia 2023 dzieli swoje obowiązki pomiędzy Katowice a Gdańsk.
Orkiestra, Chór i Balet Opery Bałtyckiej
Tito
Jacek Szponarski
Vitellia
Aleksandra Kubas-Kruk
Servilia
Marta Huptas
Sesto
Elżbieta Wróblewska
Annio
Gabriela Celińska-Mysław
Publio
Szymon Kobyliński
realizacja recytatywów (pianoforte)
Maksym Zajączkiewicz
klarnet solo
Grzegorz Wieczorek
dyrygent

Yaroslav Shemet
Yaroslav Shemet to jeden z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia. Mając jedynie 26 lat pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej, jest również pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w Instytucie Dyrygentury. Koncertował z zespołami na całym świecie, m.in.: Prague Symphony, Philharmonie der Nationen, Staatstheater Braunschweig, Sinfonia Varsovia, NFM Filharmonia Wrocławska. Występował w Elbphilharmonie w Hamburgu, Shanghai Grand Theatre czy Harbin Opera House, a także na festiwalach w Bayreuth, Monachium i Hong Kongu. Jako kierownik muzyczny zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w 2018 w produkcji „Poławiacze pereł” Georges’a Bizeta. Od 2021 pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej. Od stycznia 2023 dzieli swoje obowiązki pomiędzy Katowice a Gdańsk.