Informacje szczegółowe
Kompozytor
Jules Massenet
Czas trwania
2 h 50 min (2 przerwy)
Libretto
Louis Gallet na podstawie powieści Anatola France'a
Tłumaczenie libretta / przekład
Dorota Sawka
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
José Maria Florêncio
José Maria Florêncio
Dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.
Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro także jest Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
reżyseria i inscenizacja
Romuald Wicza-Pokojski
Reżyser, dramaturg, manager, doktor w dziedzinie sztuki filmowej i teatralnej. Jest twórcą awangardowym, eksperymentatorem w obszarze języka i form teatralnych, nastawionym na społeczny wymiar teatru. W 2017 otrzymał brązowy medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Laureat Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska 2016 za całokształt dorobku artystycznego.
W 1991 założył autorski Teatr Wiczy, uważany za legendarny teatr alternatywny mający wpływ na rozwój teatru zaangażowanego w Polsce. Wykładał na Uniwersytecie Gdańskim, Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 2008–2011 pracował jako dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, jest współautorem strategii kulturalnej Wolność kultury. Kultura Wolności przygotowanej dla Gdańska.
Od 2011 do 2019 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Miniatura w Gdańsku. Od 2018 dyrektor Opery Bałtyckiej, gdzie zrealizował opery: Thais, Olga, Judyta, Syn marnotrawny, Madama Butterfly, Król Roger, Rigoletto.
scenografia i kostiumy
Alicja Kokosińska
choreografia
Izabela Sokołowska-Boulton
Zastępczyni kierownika baletu, choreografka
Wybitna tancerka młodego pokolenia. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. W latach 2002-2007 solistka Royal Danish Ballet (Duńskiego Baletu Królewskiego). Pedagożka tańca w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku w latach 2012-2016. Jurorka Ogólnopolskich Konkursów Baletowych. Absolwentka wydziału Pedagogiki Tańca i Baletu na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od września 2016 roku baletmistrzyni oraz zastępczyni kierownika baletu Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Laureatka wielu nagród i wyróżnień w kraju i zagranicą, m.in. jedynego w historii Polski złotego medalu na XX Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Warnie w roku 2002.
Jako tancerka klasyczna, neoklasyczna i współczesna kreowała główne role u najwybitniejszych choreografów XX i początku XXI wieku.
Dyrektorka artystyczna i autorka choreografii do spektakli Sopockiego Teatru Muzycznego Baabus Musicalis.
reżyseria świateł
Piotr Miszkiewicz
asystent kierownika muzycznego
Michał Krężlewski
asystentka reżysera
Magdalena Szlawska
asystentka scenografki i kostiumografki
Zuzanna Kubicz
asystent reżysera świateł
Michał Stenzel
asystenci choreografki
Sayaka Haruna-Kondracka
Bartosz Kondracki
przygotowanie chóru
Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. W grudniu 2023 r. uzyskała tytuł doktora sztuki AM Gdańsk, a jej rozprawa doktorska pt.: "Aspekty wykonawcze i rola partii chóru dziecięcego w wokalno-instrumentalnych dziełach scenicznych" została wyróźniona.
Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
projekcje multimedialne
Michał Lewandowski
dźwięk
Marcin Dąbrowski
Opis
Massenet, poza najsłynniejszą swą operą Manon, zapamiętany został dzięki niezwykle lirycznym miniaturom wokalnym. Według samego kompozytora muzyka miała przede wszystkim sprawiać przyjemność i prowokować głębokie przeżycia, tak więc starał się komponować, ale też i takie dobierał treści swoich dzieł.
Thaïs to historia pięknej kurtyzany, która swych wielbicieli nieomal hipnotyzuje wdziękiem i urodą. Jej rozpustne życie jest jednak solą w oku młodego mnicha, Atanaela. Za wszelką cenę próbuje nawrócić rozwiązłą kobietę, co kończy się sukcesem. W wyniku tej osobliwej krucjaty Atanael odkrywa, że tak naprawdę to nie o nawrócenie chodziło, lecz o zdobycie miłości niezwykłej i magicznej Thaïs. Na tę jest jednak za późno, gdyż jego wybranka umiera.
Thaïs to opowieść o namiętnościach, które targają ludźmi, ale też o zagrożeniach wynikających z nadmiernej religijnej fascynacji. To również otwarcie pola do dyskusji i próba odpowiedzenia na pytania dotyczące hierarchii wartości: czy ważniejsza jest miłość i doczesne namiętności, czy wieczne zbawienie…
Thaïs to historia pięknej kurtyzany, która swych wielbicieli nieomal hipnotyzuje wdziękiem i urodą. Jej rozpustne życie jest jednak solą w oku młodego mnicha, Atanaela. Za wszelką cenę próbuje nawrócić rozwiązłą kobietę, co kończy się sukcesem. W wyniku tej osobliwej krucjaty Atanael odkrywa, że tak naprawdę to nie o nawrócenie chodziło, lecz o zdobycie miłości niezwykłej i magicznej Thaïs. Na tę jest jednak za późno, gdyż jego wybranka umiera.
Thaïs to opowieść o namiętnościach, które targają ludźmi, ale też o zagrożeniach wynikających z nadmiernej religijnej fascynacji. To również otwarcie pola do dyskusji i próba odpowiedzenia na pytania dotyczące hierarchii wartości: czy ważniejsza jest miłość i doczesne namiętności, czy wieczne zbawienie…
Obsada
Thaïs
Marcelina Beucher
Besa Llugiqi
Katarzyna Wietrzny
Atanael
Marcin Bronikowski
Tomasz Rak
Nicias
Ivaylo Mihaylov
Sławomir Naborczyk
Krobyla
Maria Antkowiak
Myrtala
Wanda Franek
Iwona Wall
Palemon
Daniel Borowski
Piotr Nowacki
Albina
Katarzyna Nowosad
Służący
Daniel Borowski
Piotr Nowacki
Czarodziejka
Julia Iwaszkiewicz
Anioł (solo skrzypiec)
Celina Kotz
Karolina Nowotczyńska
Obsada według terminu
Thaïs
Katarzyna Wietrzny
Atanael
Marcin Bronikowski
Nicias
Ivaylo Mihaylov
Krobyla
Maria Antkowiak
Myrtala
Iwona Wall
Palemon
Daniel Borowski
Albina
Katarzyna Nowosad
Służący
Piotr Nowacki
Czarodziejka
Julia Iwaszkiewicz
Anioł (solo skrzypiec)
Celina Kotz
dyrygent
Piotr Mazurek
Dyrygent, wiolonczelista. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.
W 2004 otrzymał zaproszenie od Asian Cultural Center na kurs kameralny w Manili, a rok później do orkiestry National Jeugd Orkest, gdzie pracował z wybitnymi instrumentalistami i dyrygentami.
Współpracował z Warszawską Operą Kameralną jako koncertmistrz wiolonczel oraz Sinfonia Varsovia jako zastępca lidera grupy wiolonczel. Wykłada studia orkiestrowe na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz w Akademii Sinfonia Varsovia.
W 2021 ukończył studia na wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej UMFC. Jako dyrygent współpracował z orkiestrami takimi jak Orkiestra Polskiego Radia
w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Filharmonia Zielonogórska oraz Filharmonia Gorzowska. W 2022 został dyrygentem-asystentem w Operze Wrocławskiej, a od czerwca 2023 jest kierownikiem orkiestry Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Thaïs
Katarzyna Wietrzny
Atanael
Marcin Bronikowski
Nicias
Łukasz Załęski
Krobyla
Maria Antkowiak
Myrtala
Iwona Wall
Palemon
Daniel Borowski
Albina
Katarzyna Nowosad
Służący
Piotr Nowacki
Czarodziejka
Julia Iwaszkiewicz
Anioł (solo skrzypiec)
Celina Kotz
dyrygent
Piotr Mazurek
Dyrygent, wiolonczelista. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.
W 2004 otrzymał zaproszenie od Asian Cultural Center na kurs kameralny w Manili, a rok później do orkiestry National Jeugd Orkest, gdzie pracował z wybitnymi instrumentalistami i dyrygentami.
Współpracował z Warszawską Operą Kameralną jako koncertmistrz wiolonczel oraz Sinfonia Varsovia jako zastępca lidera grupy wiolonczel. Wykłada studia orkiestrowe na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz w Akademii Sinfonia Varsovia.
W 2021 ukończył studia na wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej UMFC. Jako dyrygent współpracował z orkiestrami takimi jak Orkiestra Polskiego Radia
w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Filharmonia Zielonogórska oraz Filharmonia Gorzowska. W 2022 został dyrygentem-asystentem w Operze Wrocławskiej, a od czerwca 2023 jest kierownikiem orkiestry Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Thaïs
Katarzyna Wietrzny
Atanael
Marcin Bronikowski
Nicias
Ivaylo Mihaylov
Krobyla
Maria Antkowiak
Myrtala
Iwona Wall
Palemon
Daniel Borowski
Albina
Katarzyna Nowosad
Służący
Piotr Nowacki
Czarodziejka
Julia Iwaszkiewicz
Anioł (solo skrzypiec)
Celina Kotz
dyrygent
Piotr Mazurek
Dyrygent, wiolonczelista. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.
W 2004 otrzymał zaproszenie od Asian Cultural Center na kurs kameralny w Manili, a rok później do orkiestry National Jeugd Orkest, gdzie pracował z wybitnymi instrumentalistami i dyrygentami.
Współpracował z Warszawską Operą Kameralną jako koncertmistrz wiolonczel oraz Sinfonia Varsovia jako zastępca lidera grupy wiolonczel. Wykłada studia orkiestrowe na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz w Akademii Sinfonia Varsovia.
W 2021 ukończył studia na wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej UMFC. Jako dyrygent współpracował z orkiestrami takimi jak Orkiestra Polskiego Radia
w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Filharmonia Zielonogórska oraz Filharmonia Gorzowska. W 2022 został dyrygentem-asystentem w Operze Wrocławskiej, a od czerwca 2023 jest kierownikiem orkiestry Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Galeria zdjęć
4 ZdjęciaThaïs -trailer
odtwórz