Informacje szczegółowe
Kompozytor
Ludwig van Beethoven
Czas trwania
3 h (1 przerwa)
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
José Maria Florêncio
José Maria Florêncio
Dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.
Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro także jest Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
asystent kierownika muzycznego / dyrygent
Michał Krężlewski
inscenizacja i reżyseria
Michael Sturm
scenografia i kostiumy
Katarzyna Zawistowska
projekt multimediów
Mateusz Kozłowski
reżyseria świateł
Piotr Miszkiewicz
przygotowanie Chóru
Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. W grudniu 2023 r. uzyskała tytuł doktora sztuki AM Gdańsk, a jej rozprawa doktorska pt.: "Aspekty wykonawcze i rola partii chóru dziecięcego w wokalno-instrumentalnych dziełach scenicznych" została wyróźniona.
Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
asystent reżysera świateł
Michał Stenzel
asystent multimediów
Michał Lewandowski
asystentka sceno- i kostiumografa
Ewelina Guzewicz
sound design
foto: Fot. Krzysztof Mystkowski
Max Kohyt
Kompozytor i instrumentalista zajmujący się muzyką elektroakustyczną, eksperymentalną, współczesną oraz swobodną improwizacją.
W ostatnich latach stworzył muzykę do kilku spektakli teatralnych, m.in.: DOGVILLE - Lars von Trier w reżyserii Rafała Matusza, CZERWONA ZIMA w reż. Artura Hofmana, NINA I PAUL w reż. Rafała Matusza i baletowych: TROJAŃSKI KOŃ, Bo ja rzadko kiedy myślę, alem za to chyża w dziele, FALE - wszystkie do choreografii Agnieszki Wojciechowskiej oraz napisał muzykę do opery WYOBRAŹCIE SOBIE... PIKNIK U SCHOPENHAUERÓW do libretta Rafała Matusza.
Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej oraz współtwórcą Trójmiejskiej Sceny Elektroakustycznej.
Od kilku lat występuje w duecie PODPORA/KOHYT wykonującym muzykę improwizowaną. Wspólnie nagrali, m.in. Nights Are Numbered (CD). W 2020 r. do współpracy zaprosili Michała Jacaszka i wspólnie nagrali album JACASZEK/PODPORA/KOHYT. Wszystkie wydawnictwa zostały wyprodukowane przez Bocian Records.
W ostatnich latach stworzył muzykę do kilku spektakli teatralnych, m.in.: DOGVILLE - Lars von Trier w reżyserii Rafała Matusza, CZERWONA ZIMA w reż. Artura Hofmana, NINA I PAUL w reż. Rafała Matusza i baletowych: TROJAŃSKI KOŃ, Bo ja rzadko kiedy myślę, alem za to chyża w dziele, FALE - wszystkie do choreografii Agnieszki Wojciechowskiej oraz napisał muzykę do opery WYOBRAŹCIE SOBIE... PIKNIK U SCHOPENHAUERÓW do libretta Rafała Matusza.
Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej oraz współtwórcą Trójmiejskiej Sceny Elektroakustycznej.
Od kilku lat występuje w duecie PODPORA/KOHYT wykonującym muzykę improwizowaną. Wspólnie nagrali, m.in. Nights Are Numbered (CD). W 2020 r. do współpracy zaprosili Michała Jacaszka i wspólnie nagrali album JACASZEK/PODPORA/KOHYT. Wszystkie wydawnictwa zostały wyprodukowane przez Bocian Records.
projekt i wykonanie rzeźbionej podłogi podestu
Katarzyna Podpora
nagranie filmu do projekcji multimedialnej
Marek Zygmunt
Opis
Fidelio, jedyna opera Ludwiga van Beethovena, nie jest w jego kompozytorskim dorobku odosobnionym przykładem zaangażowania w walkę o równość społeczną. Reżyser inscenizacji sięga w spektaklu po przykład rodzącej się dopiero „Solidarności”. Ważnym wątkiem, poruszanym zarówno przez realizatorów, jak i samego Beethovena, jest kwestia miłości oraz poświęcenia dla drugiej osoby. Czy to dostatecznie stabilne podwaliny nowego ładu?
W spektaklu biorą udział uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku oraz uczestnicy Operowego Chóru Dziecięcego.
Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Serdeczne podziękowania za udostępnienie zdjęć składamy:
- Bibliotece Politechniki Gdańskiej,
- Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku - Filia nr 44,
- Bibliotece pod Żółwiem (Filia WiMBP),
- Bibliotece dla Dzieci (Filia WiMBP),
- Europejskiemu Centrum Solidarności.
W spektaklu biorą udział uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku oraz uczestnicy Operowego Chóru Dziecięcego.
Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Serdeczne podziękowania za udostępnienie zdjęć składamy:
- Bibliotece Politechniki Gdańskiej,
- Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku - Filia nr 44,
- Bibliotece pod Żółwiem (Filia WiMBP),
- Bibliotece dla Dzieci (Filia WiMBP),
- Europejskiemu Centrum Solidarności.