Informacje szczegółowe
Kompozytor
Arthur Honegger | Claude Debussy | Igor Strawiński
Czas trwania
2 h 40 min (2 przerwy)
Premiera w Operze Bałtyckiej
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
José Maria Florêncio
José Maria Florêncio
Dyrygent, jedna z czołowych postaci polskiego świata muzycznego, muzyk ze znaczącą karierą międzynarodową. Pochodzi z Brazylii, od 1985 roku mieszka na stałe w Polsce.
Sprawował funkcje: dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Jest także laureatem wielu nagród i odznaczeń. Ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury Polskiej nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Maestro także jest Konsulem Honorowym Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
reżyseria
Romuald Wicza-Pokojski
Reżyser, dramaturg, manager, doktor w dziedzinie sztuki filmowej i teatralnej. Jest twórcą awangardowym, eksperymentatorem w obszarze języka i form teatralnych, nastawionym na społeczny wymiar teatru. W 2017 otrzymał brązowy medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Laureat Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska 2016 za całokształt dorobku artystycznego.
W 1991 założył autorski Teatr Wiczy, uważany za legendarny teatr alternatywny mający wpływ na rozwój teatru zaangażowanego w Polsce. Wykładał na Uniwersytecie Gdańskim, Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 2008–2011 pracował jako dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, jest współautorem strategii kulturalnej Wolność kultury. Kultura Wolności przygotowanej dla Gdańska.
Od 2011 do 2019 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Miniatura w Gdańsku. Od 2018 dyrektor Opery Bałtyckiej, gdzie zrealizował opery: Thais, Olga, Judyta, Syn marnotrawny, Madama Butterfly, Król Roger, Rigoletto.
choreografia
Ewa Wycichowska
scenografia
Zuzanna Kubicz
kostiumy
Zofia Komasa
reżyseria świateł
Michał Stenzel
przygotowanie chóru
Agnieszka Długołęcka-Kuraś
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyrygentura, fortepian). Laureatka XVII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2018), I Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego „Wrocław Miastem Muzyki” (2021), założycielka Koła Artystyczno-Naukowego Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej Synergia. Kierowniczka Chóru Opery Bałtyckiej (od 2018), dyrygent Chóru dziecięcego OB, od 2016 Chóru dziecięcego Canzonetta w OSM w Gdańsku. W grudniu 2023 r. uzyskała tytuł doktora sztuki AM Gdańsk, a jej rozprawa doktorska pt.: "Aspekty wykonawcze i rola partii chóru dziecięcego w wokalno-instrumentalnych dziełach scenicznych" została wyróźniona.
Brała udział w sesjach EuroChoir (2022, koncerty w Szwajcarii) i World Youth Choir (2017, koncerty na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Bośni i Słowenii) oraz w licznych kursach mistrzowskich.
asystent kierownika muzycznego
Michał Krężlewski
asystentka reżysera
Magdalena Szlawska
asystentka kostiumografki
Ewelina Guzewicz
Opis
Opera to przede wszystkim przeżycie duchowe, dlatego z okazji 70-lecia istnienia przedstawiliśmy naszej publiczności przegląd estetyk i tematów, których zróżnicowanie pozwoliło pokazać kunszt artystyczny wszystkich zespołów Opery Bałtyckiej. Od starotestamentowej historii o Judycie przez pogańskie Święto wiosny po przypowieść o synu marnotrawnym – muzyka Arthura Honeggera, Igora Strawińskiego i Claude’a Debussy’ego nawiązuje do literackich pierwowzorów, uwypuklając niejednoznaczność poruszanej w nich problematyki.
Przede wszystkim jednak te trzy dzieła łączy miłość – matczyna, bohaterska, poddańcza, heroiczna, czysta, nieuświadomiona. Trzy na pozór odrębne historie opowiedziane zostaną językiem teatru tańca i teatru operowego. Realizatorzy sięgają po dzieła największych kompozytorów XX wieku interpretując je w sposób odpowiadający aktualnej rzeczywistości.
Przede wszystkim jednak te trzy dzieła łączy miłość – matczyna, bohaterska, poddańcza, heroiczna, czysta, nieuświadomiona. Trzy na pozór odrębne historie opowiedziane zostaną językiem teatru tańca i teatru operowego. Realizatorzy sięgają po dzieła największych kompozytorów XX wieku interpretując je w sposób odpowiadający aktualnej rzeczywistości.
Obsada
Judyta
Judyta
Anna Bernacka
Służebnica
Katarzyna Wietrzny
sopran
Karolina Niebrzegowska
tenor
Witalij Wydra
baryton
Marcin Bronikowski
Wartownik / Żołnierz
Witalij Wydra
Narrator
Marcin Marzec
Emocje
Elżbieta Czajkowska-Kłos
Rei Yamamoto
Wiktoria Byczkowska
Oliwia Bryłkowska
Syn marnotrawny
Lea
Katarzyna Wietrzny
Azael
Ivaylo Mihaylov
Rafał Żurek
Symeon
Marcin Bronikowski
Miłość
Natalia Cedrowicz
Izabela Sokołowska-Boulton
Zastępczyni kierownika baletu, choreografka
Wybitna tancerka młodego pokolenia. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. W latach 2002-2007 solistka Royal Danish Ballet (Duńskiego Baletu Królewskiego). Pedagożka tańca w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku w latach 2012-2016. Jurorka Ogólnopolskich Konkursów Baletowych. Absolwentka wydziału Pedagogiki Tańca i Baletu na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od września 2016 roku baletmistrzyni oraz zastępczyni kierownika baletu Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Laureatka wielu nagród i wyróżnień w kraju i zagranicą, m.in. jedynego w historii Polski złotego medalu na XX Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Warnie w roku 2002.
Jako tancerka klasyczna, neoklasyczna i współczesna kreowała główne role u najwybitniejszych choreografów XX i początku XXI wieku.
Dyrektorka artystyczna i autorka choreografii do spektakli Sopockiego Teatru Muzycznego Baabus Musicalis.
Dziecko
Maja Boulton
Grupa paradna
Katarzyna Popiołek
Paweł Faust
Zuzanna Kassak
Artem Storozhuk
Paulina Wilczyńska
Wojciech Winnicki
Bartosz Żołubak
Święto wiosny
Koordynator
Wojciech Warszawski
Kierownik baletu.
Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1982 r. Bezpośrednio po szkole został zaangażowany do zespołu Teatru Wielkiego, a w 1988 roku został solistą. W dorobku artysty znalazły się takie partie, jak: Rotbart w Jeziorze łabędzim, Hilarion w Giselle, Drosselmeyer w Dziadku do orzechów, Espada w Don Kichocie i Wdowa Simone w Córce źle strzeżonej. Z sukcesem wykonywał partie w baletach współczesnych: Adama w After Eden Johna Butlera, Tytusa w Muzach Chopina (choreografia Wołk-Karaczewskiego), Putyfara w Legendzie o Józefie w wersji Wesołowskiego oraz Księcia Griemina w Onieginie Cranko. Tańczył gościnnie na scenach włoskich z zespołem wybitnej rzymskiej baleriny Margherity Parrilli; partnerował jej jako Don José w Carmen-suicie (choreografia Alberta Alonso). Występował z baletem warszawskim nie tylko w siedzibie i na scenach krajowych, ale także za granicą. W 2009 roku zakończył karierę sceniczną, ale zainteresował się pracą choreograficzną.